Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wielki przegląd w USAF

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 23 lipca 2011

Po analizie katastrofy myśliwca F-22 na Alasce wojska lotnicze USA rozpoczęły wielki przegląd sprawności technicznej samolotów. Badany jest przede wszystkim system wytwarzania tlenu OBOGS.

Myśliwiec stealth F-22 rozbił się na Alasce w listopadzie 2010 (Rozbił się F-22, 2010-11-17). Jego pilot zginął (Pilot F-22 nie żyje, 2010-11-21). W wyniku analizy możliwych przyczyn katastrofy, w marcu USAF wprowadziły ograniczenia lotów F-22, a 3 maja wprowadziły całkowity zakaz latania na F-22 (Wstrzymanie lotów F-22, 2011-05-06). Powodem były problemy z funkcjonowaniem pokładowej wytwornicy tlenu (On-Board Oxygen Generating System, OBOGS). USAF zanotowały aż 14 przypadków niedotlenienia w czasie lotów F-22.

Nieoficjalnie wiadomo, że do systemu mogły dostawać się spaliny (w tym niezwykle groźny tlenek węgla) z silnika. Jednym z możliwych wyjaśnień tej sytuacji są przyzwyczajenia pilotów. W mroźnych warunkach bazy Elmendorf (na zdjęciu) na Alasce uruchamiali oni bowiem silniki F-22 jeszcze w hangarze. To wówczas do wnętrza kabin mogły przenikać spaliny (powietrze do OBOGS jest pobierane ze sprężarki silnika). Problemy z OBOGS wykryto w 2008 w Izraelu na F-16I Soufa (zbliżonych do używanych przez polskie SP F-16C/D, Formaldehyd w F-16I z wytwornicy tlenu?, 2008-03-27).

Teraz (w ograniczonym zakresie już od stycznia) prowadzone są przeglądy wszystkich samolotów i śmigłowców USAF, w których zainstalowane są OBOGS. Chodzi o większość samolotów USAF, poza F-22 także myśliwce F-16, F-15E, uderzeniowe A-10, myśliwce stealth F-35, bombowce B-1B i B-2, szkolne T-6A oraz przemiennopłaty CV-22. Dowództwo USAF rozważa przegląd także innych statków powietrznych.

W ramach przeglądów wykonywane są loty kontrolne. W ich trakcie testowany jest system regulacji ciśnienia w kabinie, sprawność masek tlenowych i system kontroli zawartości tlenu w kabinie.

W US Navy nie zanotowano ostatnio podobnych incydentów. Wcześniej wykrywano jednak obecność tlenku węgla w kabinach. Okazało się, że pochodzi on z silników samolotów czekających na start przed innymi maszynami (podobnie jest z samochodami stojącymi w korkach). W latach 2002-2009 zanotowano 64 przypadki niedotlenienia załóg samolotów F/A-18. Po wprowadzeniu odpowiednich modyfikacji w konstrukcji samolotów incydenty z instalacją tlenową przestały się zdarzać. Dowództwo lotnictwa US Navy nie zdecydowało się więc na prowadzenie podobnych przeglądów jak w USAF.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.