Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Obiecujący komin wybuchowy

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 25 lipca 2011

Przeprowadzone w USA testy wykazały, że zabudowana wewnątrz samochodu Humvee specjalna rura pozwala na znaczne rozproszenie energii wybuchu miny. Technologia musi zostać jednak dopracowana.

Jeden z testów w ośrodku testowym US Army w Aberdeen. Widoczny strumień gazów i pyłu, wydostający się pionowo nad dachem pojazdu, tuż przed obrotnicą strzelca / Zdjęcie: DARPA

Prace nad nowym rozwiązaniem, nazwanym - w wolnym tłumaczeniu - kominem wybuchowym (blast chimney), prowadzi agencja DARPA, korzystając z rozwiązań i współpracy spółki Hardwire oraz AM General, producenta samochodów rodziny Humvee.

Pomysł przedstawiono publicznie w ubiegłym roku. Polega na zainstalowaniu wewnątrz przedziału załogi, w centralnym miejscu pojazdu, rury, przez którą wydostaje się duża część energii wybuchu miny, eksplodującej pod pojazdem.

Dodatkowo wóz otrzymał panele opancerzenia, wykonane z lekkiego polietylenu o ultrawysokiej masie cząsteczkowej (UHMWPE, nazwa handlowa w USA - Dyneema), a więc materiału, z którego wykonywane są m.in. nowoczesne liny wspinaczkowe. Charakteryzuje się on dużą wytrzymałością, przy stosunkowo niskiej temperaturze topnienia, rzędu 140ºC.

Wyniki testów są tajne. Według oficjalnych zapewnień przedstawicieli producenta oraz agencji DARPA, komin i nowe opancerzenie pozwalają jednak na osiągnięcie odporności na eksplozje ładunków wybuchowych, porównywalne do pojazdów klasy M-ATV, a więc lżejszych i uterenowionych wozów MRAP (zobacz np.: M-ATV w Afganistanie).

Jest to o tyle ważne, że testowany Humvee miał masę ok. 7,4 t, w porównaniu do średnio 14 t wozów klasy M-ATV, wyposażonych w podłogę w kształcie litery V. Te drugie zapewniają z reguły przeżycie załogi w trakcie detonacji ładunku o mocy ekwiwalentu 10 kg TNT pod dnem pojazdu (wymóg STANAG 4569 4a - pod kołem - i 4b - pod kadłubem). Taka eksplozja, w przypadku standardowego Humvee, spowodowałaby wyrzucenie go w powietrze i upadek kilkadziesiąt m od miejsca wybuchu...

Brak odporności wozów rodziny HMMWV na wybuchy min i IED był podstawową przyczyną wycofania ich w bezpośrednich działań bojowych w Iraku i Afganistanie. Nadal jednak jest to - z racji ich liczby - podstawowy pojazd terenowy amerykańskich sił zbrojnych.

Dotychczas w centrum w Aberdeen przeprowadzono 11 testów. Udowodniły one, że nowe rozwiązanie jest skuteczne, jeżeli chodzi o rozproszenie energii wybuchu. Nie oznacza to jednak, że zostanie ono zaakceptowane. Przedstawiciele US Army wskazują, że konieczne są dalsze próby, w tym badające, w jakim stopniu wybuch wpływa na załogę. Z kolei specjaliści US Marine Corps, którzy badają pojazd pod kątem własności trakcyjnych, wskazują, że dodatkowa masa zmniejszyła o kilka procent przyspieszenia pojazdu. Mają również wątpliwości, co do wpływu rury na odporność kadłuba pojazdu oraz zwiększenie podatności na korozję. Ze względu na początkowy etap prób, nie ujawniono, kiedy można spodziewać się ostatecznych decyzji w sprawie komina wybuchowego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.