Rozpoczęły się 4-tygodniowe próby morskie śmigłowca AW 159 Lynx Wildcat. W ich ramach maszyna wylądowała w ubiegłym tygodniu na pokładzie okrętu pomocniczego Argus.
Udana próba odbyła się 7 listopada. Prototypowi Wildcata towarzyszył jeden z seryjnych protoplastów konstrukcji - wykorzystywany obecnie w lotnictwie Royal Navy Lynx Mk8.
Lądowanie na pokładzie RFA Argus rozpoczęło serię prób działań nad morzem. Z 62 śmigłowców AgustaWestland, 28 zamówiono dla lotnictwa Royal Navy. Pozostałe przypadną wojskom lądowym.
Nowy śmigłowiec to rozwinięcie maszyn rodziny Lynx, służących od lat 1970. Wildcata wyposażono silniki LHTEC (joint-venture Rolls Royce`a i Honeywella) CTS800-4N o mocy startowej 1362 KM każdy (standardowe Rolls Royce Gem mają moc 1000 KM). Przy identycznych rozmiarach kadłuba i wirników, pozwoliło to na zwiększenie maksymalnej masy startowej, z 5,3 do 6,25 t, udźwigu, pułapu oraz zasięgu. Prędkość maksymalna zbliża się do granicy 300 km/h.
AW159 zostaną wyposażone w nowoczesna awionikę z 4 wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi, nosową głowice optoelektroniczną z kamerami: dzienną i pracującą w podczerwieni oraz laserowym wskaźnikiem celów. W wersji morskiej, dodatkowo w dookolny radar skanowany fazowo Selex Galileo 7400E. Seryjne maszyny otrzymają również zintegrowany system ostrzegania i samoobrony. Będą zdolne do przenoszenia całej palety uzbrojenia, od karabinów maszynowych, przez torpedy, po wyspecjalizowane systemy ZOP.
Prace przy rozwoju konstrukcji prowadzone są zgodnie z harmonogramem. Oblot pierwszego prototypu odbył się w listopadzie 2009 (zobacz: Pierwszy AW159 w powietrzu). Seryjne maszyny zostaną przekazane odbiorcy w przyszłym roku. Pierwsze dla Royal Navy powinny pojawić się w bazie Yeovilton - z której operują wszystkie morskie śmigłowce rodziny Lynx - w styczniu 2013. Wildcaty wojsk lądowych powinny osiągnąć gotowość operacyjną w 2014, wykorzystywane przez marynarkę wojenną, rok później.