Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Za mało desantowców

Marynarka wojenna, 22 listopada 2011

Według raportu biura budżetowego Kongresu USA, obecnie planowane zakupy okrętów desantowych dla US Navy nie pozwolą na uzyskanie żądanej przez US Navy liczby jednostek tej klasy.

USS Essex, jeden z ośmiu okrętów desantowych typu Wasp. To największe jednostki tej klasy w US Navy. Przy długości 253 m i wyporności 41 150 t, przewożą do 1895 Marines. W trakcie działań desantowych mogą wykorzystywać 42 ciężkie śmigłowce transportowe CH-46 Sea King lub 22 samoloty hybrydowe MV-22 Osprey. Jako lotniskowce eskortowe, są zdolne obsługiwać 20 myśliwców AV-8B Harrier i 6 śmigłowców / Zdjęcie: US Navy

US Navy na potrzeby US Marine Corps wykorzystuje obecnie 29 okrętów desantowych, od uniwersalnych, dużych jednostek z pełnym pokładem lotniczym typu Wasp, Tarawa, a w przyszłości America, przez duże okręty desantowe-doki San Antonio o wyporności prawie 25 tys. t (zobacz: Chrzest Arlingtona), po mniejsze jednostki Austin, Harper i Whidbey, o wyporności 9-16 tys. t.

Według planów US Navy, w ciągu najbliższych 30 lat Amerykanie powinni posiadać nie mniej niż 33 okręty desantowe. Liczba ta wynika z zapotrzebowania, złożonego w ubiegłym roku przez dowódców strategicznych dowództw, obejmujących obszarem odpowiedzialności cały świat.

Okręty typu Wasp zostaną zdetronizowane, pod względem wielkości - przez budowane obecnie okręty typu America. Pierwszy z nich, o długości ponad 257 m i wyporności 45 tys. t, powinien zostać przekazany odbiorcy w 2013. Łącznie Pentagon planuje kupić 12 takich jednostek / Rysunek: US Navy

Analiza biura budżetowego kongresu wskazuje jednak, że do 2041 zostanie zbudowanych nie więcej niż 21 desantowców, kosztem nieco ponad 50 mld USD, gdy 22 zakończy w tym okresie służbę. Jedynie w latach 2017-2031 może udać się osiągnąć żądaną liczbę okrętów.

Jednocześnie dowódcy zażądali, by w ich bieżącej dyspozycji znajdowało się 18 jednostek, a więc dwa razy więcej, niż obecnie. Przy okazji ujawniono też, że ok. 11-12 okrętów utrzymywanych jest w bazach w stałej gotowości bojowej, a kolejne kilka może rozpocząć misje po 3-miesięcznym okresie przygotowań. Pozostałe wyłączone są ze służby z powodu remontów.

Przy wymogu utrzymywania 18 desantowców w misjach operacyjnych, średni czas przebywania poza bazami musiałby zwiększyć się z 26 do 62 tygodni, zaś okres pobytu w macierzystym porcie skróciłby się z 57 do 36% czasu służby. Ten drugi wskaźnik jest znacznie mniejszy od 50%, uznanych za optymalny przez analityków US Navy.

Dane te oznaczają w praktyce brak możliwości spełnienia obecnych żądań dowództw szczebla strategicznego i konieczność opracowania nowych dokumentów planistycznych. Co gorsza, niepewna sytuacji budżetowa może doprowadzić do opóźnień w realizacji obecnie obowiązujących planów i pogłębić istniejącą lukę między potrzebami operacyjnymi a możliwościami marynarki wojennej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.