Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Harriery tylko na części

Lotnictwo wojskowe, 25 listopada 2011

Amerykanie, kupując od Wielkiej Brytanii 72 sprawne BAE Harriery II, wykorzystają je wyłącznie jako magazyny części zamiennych, płacąc 180 mln USD.

Harriery były symbolem RAF i lotnictwa Royal Navy przez ponad cztery dekady. Ich koniec - w roli rezerwuaru części zamiennych - nie jest chlubny, jednak realia budżetowe są nieubłagane... / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Brytyjskie Harriery miały pierwotnie pozostać w służbie do czasu dostaw pierwszych F-35 Lightning II. Ze względu na konieczność ograniczenia wydatków wojskowych, zdecydowano się jednak na wycofanie ostatniego lotniskowca, a wraz z nim samolotów pionowego/skróconego startu i lądowania (V/STOL) BAE Harrier II GR9 i odmiany szkolno-bojowej T12.

Ostatni start z pokładu lotniskowca HMS Ark Royal nastąpił w listopadzie. Nieco później odbyła się smutna uroczystość wycofania myśliwców ze służby (zobacz: Koniec epoki...).

W listopadzie brytyjskie ministerstwo obrony ujawniło, że doszło do porozumienia z USA w sprawie sprzedaży 74 wycofanych samolotów, wraz z pakietem części zamiennych (zobacz: USA kupują Harriery wycofane przez W. Brytanię). Transakcja miała umożliwić lotnictwo US Marine Corps utrzymanie w linii własnych Harrierów (AV-8B), do czasu dostaw znacznie opóźnionych F-35B (lub - po prawdopodobnej kasacji programu ich rozwoju pokładowych - F-35C).

Wczoraj Peter Luff zastępca ministra obrony ds. zakupów wojskowych, w czasie wystąpienia w Izbie Gmin, poinformował o podpisaniu stosownego porozumienia z USA. Dotyczy ono sprzedaży 72 samolotów (nieco mniejszej liczby, niż pierwotnie podawano) oraz części zamiennych, o wartości 180 mln USD, czyli 110 mln GBP. Biorąc za podstawę wcześniejsze informacje o cenie pakietu części zamiennych, koszt pozyskania jednego Harriera można szacować na 1,8 mln USD.

Peter Luff stwierdził, że kwoty te, dodane do oszczędności, uzyskanych z wcześniejszego wycofania myśliwców, dadzą łącznie 1 mld GBP.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.