Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Następca Stara 266

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 06 grudnia 2011

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o przygotowywaniu procedury zakupu samochodów średniej ładowności wysokiej mobilności wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym. Pojazdy będą następcami Starów 266 w WP.

Star 266 używany przez żołnierzy litewskich podczas międzynarodowych ćwiczeń na poligonie pod Żaganiem

Do 2006 Wojsko Polskie kupowało około 200-250 nowych i gruntownie zmodernizowanych samochodów średniej ładowności dużej mobilności (były to głównie Stary 944 i 266M). Jednak po zamknięciu przez niemieckiego właściciela starachowickich zakładów i zaprzestania produkcji oraz modernizacji tych pojazdów, siły zbrojne pozostają z problemem wyboru nowej ciężarówki tej kategorii (patrz: Średnie ciężarówki 4x4, 2011-09-07).

W 2008 prowadzone były postępowania, mające doprowadzić do wyboru samochodów ciężarowych dwóch kategorii. Przetarg na samochody ogólnego przeznaczenia wygrała Auto-Hit, która od 2008 dostarcza wojsku ciężarówki Iveco Eurocargo ML160E25 (patrz: Nowe ciężarówki dla SZ RP, 2008-09-05). Drugim prowadzonym postępowaniem był wybór samochodów średniej ładowności wysokiej mobilności, który jednak nie został rozstrzygnięty.

Zamknięcie starachowickich zakładów i brak możliwości zakupu nowych ciężarówek, otworzyło drogę do ofert modernizacji modelu 266 opracowanych przez inne przedsiębiorstwa, jak przedstawiony Star 266M2, wykonany przez Autobox ze Starachowic / Zdjęcia: Paweł K. Malicki

Na początku grudnia opublikowane zostały wstępne założenia taktyczno-techniczne, z zaznaczeniem, że mogą one ulec zmianie. Samochody służyć mają do przewozu żołnierzy, środków zaopatrzenia oraz sprzętu specjalistycznego o masie minimum 5 t, w czasie działań bojowych i pokoju, w trudnych warunkach terenowych, w dzień i w nocy. Konstrukcja pojazdu powinna zapewniać wykorzystanie podwozia bazowego pod zabudowy specjalne, takie jak: moduł stanowiska dowodzenia, aparatownia oraz mobilny sprzęt informatyki i telekomunikacji, żurawie przenośne małego i średniego udźwigu, urządzenia samozaładowcze dla kontenerów, kontenerów 10- i 15-stopowych oraz specjalistycznych.

W praktyce oznacza to potrzebę zakupu samochodów w dwóch podstawowych wersjach: skrzyniowej i podwozia przeznaczonego pod zabudowy. Zamawiający wymaga również kabin dwóch typów: opancerzonej i nieopancerzonej. Samochód powinien spełniać wymogi określone dla pojazdów specjalnych sił zbrojnych i być przystosowany do ruchu po drogach publicznych.

Jelcz S442D.28 z opancerzoną, 4-osobową kabiną / Zdjęcie: Jelcz Komponenty

Jedyny krajowy podmiot mogący zaoferować samochód tej kategorii to zakłady Jelcz Komponenty, oferujące ciężarówkę Jelcz 442D.28 (patrz: Premiera na MSPO: Jelcz 442 dla SZ RP, 2007-08-29; Publiczna premiera Jelcza P882D43, 2010-06-12). Zaletą konstrukcji jest jej wysoka unifikacja z mocno rozpowszechnionymi w siłach zbrojnych większymi Jelczami, jak trzyosiowy 662D.43.

Konkurencję dla polskiej konstrukcji stanowić będą ciężarówki Iveco M170.33 WM (oferowana przez Auto Hit, pokazana na MSPO 2011), MAN HX 18.330 (prawdopodobnie oferowany pod marką Star, również prezentowany na MSPO 2011), Renault 44 AH MIDLUM (oferowana przez AMZ Kutno w pierwszym przetargu) czy FMTV/GTV BAE Systems (prezentowana na MSPO 2009, patrz: Premiera światowa RG-31LHM BAE Systems, 2009-08-31).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.