Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Chengdu liderem eksportu myśliwców

Lotnictwo wojskowe, 27 lutego 2012

Według CAMTO, w latach 2012-2015 chińska Chengdu wyeksportuje najwięcej samolotów myśliwskich. Wyprzedzi Lockheed Martina i Suchoja.

Według CAMTO (rosyjskie Centrum analiz światowego handlu uzbrojeniem) trzej najwięksi producenci samolotów myśliwskich - Chengdu, Lockheed Martin i Suchoj wyeksportują w latach 2012-2015 prawie identyczną liczbę myśliwców. Prognoza przewiduje, że Chińczycy sprzedadzą 112 samolotów (J-7 i JF-17), Amerykanie 110 (F-16, F-35), a Rosjanie 109. Analiza uwzględnia już zawarte umowy oraz najbardziej prawdopodobne kontrakty z uwzględnieniem produkcji licencyjnej. Dotyczy tylko samolotów fabrycznie nowych.

Pod względem wartości sprzedaży sytuacja będzie zupełnie inna, bardziej odpowiadająca popularnym wyobrażeniom o rynku myśliwców. Liderem pozostanie Lockheed Martin - 9,13 mld USD, na drugim miejscu znajdzie się Eurofighter - 5,91 mld USD, a na trzecim Suchoj - 5,45 mld USD. Za nimi uplasuje się Boeing - 5,18 mld USD, RSK MIG - 2,76 mld USD i Saab - 2,44 mld USD. Chengu zajmie odległa, siódmą pozycję ze sprzedażą na poziomie 2,1 mld USD.

Intersujące są trendy zaobserwowane przez CAMTO. W poprzedniej czterolatce liderem eksportu zarówno pod względem liczby, jak i wartości sprzedanych myśliwców był Suchoj, który sprzedał odbiorcom zagranicznym 171 samolotów za 7,28 mld USD, wyprzedzając Lockheed Martina - 113 myśliwców za 6,52 mld USD. Kolejne miejsce zajął Boeing (72 myśliwce, 8,13 mld USD), Chengdu (67, 1,29), Eurofighter (47, 4,41) i Saab (23, 1,5). Całkowity eksport myśliwców w latach 2012-2015 będzie większy niż w poprzedniej czterolatce - 548 samolotów za 35,77 mld USD wobec 520 za 30,18 mld USD.

Obecnie jedynym odbiorcą zagranicznym myśliwców Chengu JF-17 jest Pakistan. Teraz producent poszukuje innych importerów. Szuka też alternatywy dla rosyjskich silników RD-93 napędzających te samoloty, by uniezależnić się od monopolu w tym zakresie. Potencjał eksportowy produkowanych od końca lat 1960. myśliwców J-7 już się wyczerpał (Chińczycy sprzedali ich ponad 500). Teraz Chengdu oferuje J-10 (na zdjęciu, Pakistan zamówił 36 myśliwców J-10
, 2009-11-12, Podarunek ChRL dla Pakistanu, 2011-08-07) jako alternatywę dla amerykańskich F-16 za dwukrotnie niższą cenę.

Chińczycy coraz ostrzej konkurują z Rosjanami, od których przejęli w ostatnich latach kluczowe technologie. Gdy zbudują myśliwiec nowej generacji (J-20, Drugi lot J-20, 2011-04-19), mogą stać się trudnym konkurentem także dla producentów amerykańskich, jako tańszy i mniej politycznie uzależniający dostawca. Rywalizacja z udziałem F-35 (Turcja chce kupić 100 F-35, 2012-02-24) oraz ich chińskich i rosyjskich odpowiedników (J-20, T-50), to jednak odleglejsza perspektywa, sięgająca końca obecnej dekady.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.