Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

F-35 dużo, dużo droższe

Lotnictwo wojskowe, 30 marca 2012

Pentagon przedstawił nową symulację kosztów programu wdrożenia, budowy i eksploatacji myśliwców F-35, w całym okresie ich użytkowania. Wynika z niej, że program pochłonie 1,45 bln USD.

F-35 miał być nowoczesnym, ale równocześnie tanim następcą F-16. Dzisiaj wiadomo, że nie będzie. Kwestią otwartą pozostaje tylko, czy Pentagon będzie stać na zakup wszystkich, niemal 2,5 tys. Lightningów II / Zdjęcie: USAF

Wcześniejsze szacunki związane z całkowitymi kosztami programu określone były na 1 bln USD. Wyliczenia te dotyczą ponad półwiecznego, planowanego obecnie wykorzystywania myśliwców tego typu i nie dotyczą nieuniknionych kosztów modernizacyjnych. Pentagon nadal chce kupić 2443 samoloty seryjne (plus 14 wyprodukowanych już maszyn testowych).

Nowe szacunki biorą pod uwagę zatwierdzone już zmniejszenie dostaw Lightningów II w ciągu najbliższych lat - o 179 egz. (zobacz: Drastyczne spowolnienie dostaw F-35, 2012-02-15), a także skutki opóźnień programu badawczego. W 2011 osiągnięto zaledwie 6 z 11 przyjętych celów. Gotowość głównych systemów potwierdzono na zaledwie 4%. Z tych powodów wiadomo, że faza rozwojowa przedłuży się znacznie poza planowany pierwotnie 2015 (zobacz: Kłopoty F-35, 2012-03-10). Według obecnych planów Lockheed Martina, proces dopracowania F-35A (dla wojsk lotniczych) powinien zakończyć się w 2016; pokładowych F-35C w 2017, a modelu skróconego startu i pionowego lądowania F-35B - w 2018.

Istotny problem dotyczy trafności szacunków finansowych w perspektywie ponad 50 lat. Analitycy zwracają uwagę, że w tak długim okresie nie można określać, nawet w przybliżony sposób, wartości inflacji. Z tego powodu można mówić jedynie o przybliżonych szacunkach, a nie realnych liczbach.

Autorami ostatniej prognozy utrzymują, że koszt prac B+R oraz zakupu F-35 zamknie się kwotą 332 mld USD. To zdecydowanie mniejsza suma, niż przedstawia parlamentarne biuro kontroli rządu, GAO. Jej analitycy twierdzili, że wyniesie ona 382 mld, zaś ostatnio zwiększyli ją do 397 mld USD (zobacz: Nowe koszty F-35).

Specjaliści Pentagonu zwiększyli natomiast w zdecydowany sposób szacunki, dotyczące utrzymania i serwisowania samolotów, aż do 1,1 bln USD. Odpowiada to wcześniejszym opiniom niezależnych grup ekspertów (zobacz: Bilion za użytkowanie F-35).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.