Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Eksportowe szanse JF-17

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 29 maja 2012

Chiny i Pakistan zamierzają w ciągu najbliższych 5 lat sprzedać, głównie w Afryce i na Bliskim Wschodzie, co najmniej 300 myśliwców Chengdu/PAC JF-17 Thunder.

JF-17 (chińskie oznaczenie to FC-1 Xiaolong) został opracowany jako stosunkowo tani, ale względnie nowoczesny zmiennik dla starzejących się myśliwców rodziny MiG-21 czy Mirage III/5, stanowiących pod koniec XX w trzon wojsk lotniczych obu krajów. Ostatecznie Chiny zmieniły decyzję, koncentrując się na bardziej nowoczesnych samolotach, nadal są jednak zainteresowane kontraktami eksportowymi / Zdjęcie: MO ChRL

Przedstawiciel China National Aero-Technology Import and Export Corporation (CATIC), w wypowiedzi dla Flightglobal, poinformował, że zawarcie umów, dotyczących sprzedaży 300 JF-17 stanowi cel instytucji odpowiedzialnych za eksport wyposażenia wojskowego obu krajów. Faktem jest, że już w listopadzie ubiegłego roku, w czasie targów i pokazów lotniczych w Dubaju, występowały aż 3 pakistańskie myśliwce, w tym jeden w locie.

Wśród potencjalnych nabywców wymienia się Egipt, Demokratyczną Republikę Konga, Nigerię, Sri Lankę, Sudan, Wenezuelę, Turcję, a także Serbię i Azerbejdżan. Ten ostatni kraj prowadził negocjacje w sprawie kilkudziesięciu maszyn. JF-17 jest bowiem przynajmniej 2-, 3-trzykrotnie tańszą alternatywą wobec nowych, lekkich myśliwców z krajów zachodnich lub Rosji.

Do tej pory jedynym użytkownikiem tych myśliwców jest Pakistan, który zamówił 150, a docelowo deklaruje zakup 200 JF-17. Obecna ofensywa eksportowa wiąże się prawdopodobnie z ostatecznym zrezygnowaniem z ich zakupu przez wojska lotnicze ChRL. Potencjalnym ograniczeniem w eksporcie jest kwestia silników. JF-17 napędzany jest pojedynczym Klimowem RD-93, odmianą RD-33 z MiGów-29.

Rosyjski producent silników zgodził się już w przeszłości na dostarczanie swoich produktów dla Chin, przy okazji negocjacji z Azerbejdżanem. Nieco później jednak szefowie AWPK Suchoj i RSK MiG zgłosili swój sprzeciw do Federalnej służby ds. współpracy wojskowo-technicznej (FSWTS), z powodu możliwości dostarczania RD-93 dla JF-17, oferowanych Egiptowi. W tym samym bowiem czasie Rosobroneksport prowadził rozmowy, dotyczące sprzedaży MiGów-29 (zobacz: Przeciw sprzedaży silników ChRL).

Przedstawiciele Pakistanu twierdzą jednak, że są w stanie prowadzić skuteczne negocjacje z potencjalnymi klientami i jednocześnie dojść do porozumienia z Rosją. Możliwe jednak, że będą oferować samoloty z silnikami WS-13, które są rozwinięciem RD-93 i mają być docelowo montowane na pakistańskich JF-17. Jednostki napędowe zostały opracowane w Chinach, a Islamabad uzyskał pełne prawa do ich licencyjnej produkcji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.