Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Montownia Eurocoptera w Kazachstanie

Lotnictwo cywilne, 02 lipca 2012

29 czerwca otwarto w Astanie zakład montażu i obsługi śmigłowców Eurocoptera, który uzyskał wyłączność na kraje WNP. Inwestycja kosztowała 11,5 mln Euro.

TOO Eurocopter Kazakhstan Engineering - joint venture Eurocoptera i Kazakhstan Engineering powstała 27 października 2010. Poza umową spółki podpisano wówczas porozumienie o przyznaniu jej wyłączności praw sprzedaży śmigłowców EC145 na terenie WNP. Rząd Kazachstanu zobowiązał się wstępnie do zakupu 45 śmigłowców Eurocoptera w ciągu 6 lat (Eurocoptery dla Kazachstanu, 2010-10-29).

Wkrótce rozpoczęto budowę zakładu montażu i serwisowania śmigłowców Eurocoptera w Astanie, w który strony umowy zainwestowały 11,5 mln Euro (po 50%). Jego oficjalne otwarcie odbyło się 29 czerwca 2012 z udziałem prezydenta Kazachstanu Nursułtana Nazarbajewa (zdjęcie: Caspionet). Normalne funkcjonowanie zakładu rozpocznie się w sierpniu.

Poza montowaniem i obsługą śmigłowców zakład w Astanie będzie zajmować się szkoleniem pilotów i techników śmigłowcowych. Co ciekawe, będzie jedynym na świecie oferującym takie szkolenie w języku rosyjskim. Zdolności produkcyjne zakładu szacowane są na 8-10 śmigłowców rocznie. W ciągu 5 lat udział przedsiębiorstw kazachskich w produkcji elementów śmigłowców ma sięgnąć 30-50%. Zakłady w Astanie mają zacząć w tym okresie przynosić zyski.

Kazakhstan Engineering jest spółką utworzoną przez Samruk Kazyna Sovereign Wealth Fund. To holding grupujący 25 przedsiębiorstw zbrojeniowych. Od kwietnia 2010 jest on kontrolowany przez Ministerstwo Obrony Kazachstanu.

W 2011 Ministerstwo ds. sytuacji nadzwyczajnych Kazachstanu zamówiło 6 śmigłowców EC145. W maju br. rząd zamówił jeszcze 8 maszyn tego typu (EC145 w wersji podstawowej kosztuje ok. 5 mln Euro, a w pełni wyposażony ok. 8,5 mln Euro). W tym samym czasie władze Kazachstanu podpisały porozumienie dotyczące zakupu 20 śmigłowców EC725 dla wojska (EC725 dla Kazachstanu?, 2012-05-13).

Pierwszym zagranicznym klientem zainteresowanym śmigłowcami z Astany jest Ukraina. Ukroboronprom zamówił wstępnie 5 EC145, które zostaną zmontowane w Kazachstanie. Trwają też rozmowy z klientami z Rosji i Azerbejdżanu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra