Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Zestrzelenie Super Tucano?

Lotnictwo wojskowe, 13 lipca 2012

Wczoraj w czasie prowadzenia operacji antypartyzanckiej rozbił się AT-26B Super Tucano. Zginęło dwóch pilotów. Partyzanci FARC twierdzą, że zestrzelili samolot.

Samoloty AT-26B Super Tucano są wykorzystywane przez kolumbijskie wojska lotnicze do misji przeciwpartyzanckich. Pierwszą zrealizowano 18 stycznia 2007, zrzucając bomby Mk 82 (standardowy oręż Super Tucano) na pozycje FARC. Od tej pory są one stale wykorzystywane do ponawianych okresowo działań sił rządowych / Zdjęcie: RCN

Do zestrzelania samolotu przyznają się partyzanci z oddziału Jacobo Arenas z Rewolucyjnych Sił Zbrojnych Kolumbii (Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia, FARC), którzy poinformowali o tym miejscową stację radiową Caracol. Według nich, samolot został zestrzelony podczas operacji rządowych wojsk w górach Jambalo, w prowincji Cauca. Jeden z członków załogi, operator uzbrojenia Moncaleano Oscar Raul Castillo, został znaleziony w samolocie. Ciało drugiego, pilota por. Andresa Serrano Lemusa, znaleziono w innym miejscu. Wersji podawanej przez partyzantów zaprzeczył dowódca Comando Aéreo de Combate 3, gen. Tito Saul Pinilla. Stwierdził, że było to wypadek.

Do miejsca, gdzie rozbił się samolot, pierwsza dotarła ekipa miejscowej telewizji RCN, której dziennikarze nie znaleźli ciał załogi, nie stwierdzili także śladów ognia czy wybuchu. Wrak był jednak doszczętnie ograbiony, brakował m.in. broni i radiostacji. Tymczasem przedstawiciele Międzynarodowego Czerwonego Krzyża poinformował, że otrzymali od partyzantów ciała dwóch członków załogi i przekazali je jednostce wojskowej w Popayan.

Rewolucyjne Siły Kolumbii FARC liczą, według różnych szacunków, ok. 10-20 tys. uzbrojonych bojowników, popieranych częściowo przez miejscową ludność (Wzrost aktywności FARC, 2011-10-11).

W trwającej od 35 lat wojnie domowej zginęło co najmniej 32 tysiące ludzi. Jeszcze w poprzedniej dekadzie FARC i mafie narkotykowe doprowadziły niemal do upadku instytucje państwowe Kolumbii. Sytuacja zmieniła się po rozbiciu, przy wsparciu USA, największych karteli i wyparciu partyzantów do trudnodostępnych obszarów górskich lub lasów równikowych.

Istotną rolę w skutecznym zwalczaniu partyzantów odgrywają szturmowe Super Tucano. Kolumbia zamówiła u brazylijskiego Embraera 25 maszyn w wersji AT-6B. Otrzymała je w latach 2006-2008 (Ostatni Super Tucano dla Kolumbii, 2008-08-13). Dzięki stosunkowo niewielkiej prędkości oraz zainstalowaniu nowoczesnego wyposażenia, pozwalającego m.in. na zrzucanie naprowadzanych laserowo bomb, okazały się one wyjątkowo skutecznym orężem przeciwko FARC. Do największych sukcesów kolumbijskich pilotów należało zabicie w 2008 zastępcy dowódcy partyzantów, Luisa Edgara Devia Silvy, ps. Raul Reyes (zobacz: Wojna Kolumbii z Ekwadorem i Wenezuelą?, 2008-03-06).


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.