Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Bezzałogowy Gripen?

Lotnictwo wojskowe, 21 sierpnia 2012

Szwedzkie siły zbrojne rozważają możliwość stworzenia bezzałogowej odmiany myśliwca JAS-39 Gripen, jako alternatywę dla bardziej klasycznych propozycji modernizacji tych samolotów.

Demonstrator JAS-39 Gripen NG (Next Generation ) z pociskami rakietowymi IRIS-T i Meteor oraz bombami GBU-10 / Zdjęcie: Saab

Według artykułu opublikowanego w szwedzkim tygodniku Ny Teknik, który specjalizuje się w technologiach przyszłości, zdalnie pilotowany Super JAS-39 Gripen został zaproponowany jako jedna z 7 potencjalnych propozycji planu modernizacji szwedzkiego myśliwca. Powołana przez naczelnego dowódcę szwedzkich sił zbrojnych grupa robocza, przedstawiła je niedawno rządowi.

Pierwsza propozycja polega na zachowanie samolotów w obecnie wykorzystywanej odmianie C/D. Druga zakłada modernizację systemów pokładowe i walki. Pierwsze dostawy miały by się zacząć w 2027, a ostatnie między 2029 i 2031. Kolejna opcja, nazwana C1, opiera się na demonstratorze NG Gripen, z nowym silnikiem i nowym radarem SELEX Raven Galileo ES-05, który niedawno został zaprezentowany publicznie przez Saaba, oraz większym płatowcu. Dostawy mogłyby zostać zrealizowane w latach 2023-2027. Czwarta opcja, C2 podobna jest do poprzedniej, jednak zakłada szersze wykorzystanie najnowocześniejszych technologii. Opóźniłaby dostawy o 4 lata i jest droższa od poprzednich. Następna propozycja - CX - jest identyczna jeżeli chodzi o zastosowane rozwiązania techniczne, zakłada jednak przyspieszenie tempa dostaw.

Kolejną możliwością jest import nowych myśliwców. Wiązałoby się to ze zmianą systemu wsparcia (serwisowanie, logistyka, szkolenia, itp.), co doprowadziłoby do zmniejszenia liczby samolotów, aby zachować możliwe do zaakceptowania koszty. Pierwsza dostawa byłaby planowana w 2025, a ostatnia w 2030.

Siódma i ostatnia opcja C3, zakłada zakup głęboko zmodernizowanych maszyn wersji E/F, zarówno załogowych, jak i bezzałogowych. Ostatnia opcja, według Ny Teknik, została opisana w dokumentach określających budżet obronny jako Super JAS i została ujawniona dzięki złagodzeniu przez rząd poufności dokumentów budżetowych. Propozycja ta nie zawiera rachunku ewentualnych kosztów. Jasnym jest, że opracowanie bsl na bazie Gripena jest możliwe - o czym zapewnia przedstawiciel producenta - jednak musiałoby być obarczone istotnym ryzykiem i dużymi kosztami.

Szwedzki rząd zamierza w latach 2020-2030 zmodernizować 60-80 ze stu obecnie wykorzystywanych operacyjnie Saabów JAS 39A/B i C/D (Oszczędności dla Gripena, 2012-06-21).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.