Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oszczędności dla Gripena

Lotnictwo wojskowe, 21 czerwca 2012

Współtworząca szwedzki rząd Partia Centrum zdecydowała, by finansować powstanie nowego modelu Gripena, nawet jeśli nie będzie w tym partycypował zagraniczny odbiorca.

Demonstrator Gripena NG, czyli modelu JAS39E/F, który był z pozytywnym skutkiem oferowany Szwajcarii / Zdjęcie: Saab

Szwedzki rząd zamierza w latach 2020-2030 zmodernizować 60-80 ze stu obecnie wykorzystywanych operacyjnie Saabów JAS 39A/B i C/D. Przebudowa miałaby bazować na opracowywanym modelu E/F, który został wybrany przez Szwajcarię (choć szczegółowe negocjacje jeszcze się nie zakończyły). Jasnym jest jednak, że zmiany wprowadzone w samolotach dla rodzimych wojsk lotniczych byłyby dalej idące. Z tego powodu koszt całego przedsięwzięcia określono na równowartość 4,5 lub nawet 8 mld USD (zobacz: Zmodernizowane Gripeny do 2040).

Do tej pory rząd twierdził, że warunkiem rozpoczęcia programu jest znalezienie importera, który mógłby partycypować w kosztach fazy badawczo-rozwojowej. Wczorajsza deklaracja rzecznika prasowego Partii Centrum oznacza jednak zmianę tego założenia.

Według części szwedzkich mediów, przesądza to o zapowiedzianych redukcjach sił zbrojnych, w celu wygospodarowania środków na rozwój Gripena nowej generacji. Jednocześnie coraz bardziej powszechnym jest twierdzenie, że poszukiwanie kraju, który współfinansowałby prace B+R, jest pozbawione sensu w obliczu silnej konkurencji. Eksport jest potrzebny - wskazują komentatorzy - jednak nie powinno się od niego uzależniać rodzimych programów zbrojeniowych. Tym bardziej takich, od których zależy możliwość obrony przestrzeni powietrznej kraju.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra