Próba sprzedaży części udziałów państwowej Korea Aerospace Industries, o równowartości 925 mln USD, nie udała się z powodu zgłoszenia się tylko jednego chętnego. Próba zostanie powtórzona w późniejszym terminie.
Decyzję o sprzedaży części KAI – głównego producenta lotniczego kraju – podjęto 3 lata temu (KAI i DSME na sprzedaż, 2009-04-05). Powodem była przede wszystkim chęć dokapitalizowania przedsiębiorstwa. Z drugiej jednak strony rząd zdecydował o utrzymaniu kontroli nad strategicznym przedsiębiorstwem przez zachowanie większości udziałów (całkowitą wartość KAI szacuje się na 2,2 mld USD).
Wczoraj – wraz z upłynięciem terminu składania ofert – poinformowano, że otrzymano zgłoszenie tylko jednego podmiotu, rodzimej linii lotniczej Korean Air Lines. To zbyt mało, by sfinalizować transakcję zgodnie z przepisami o sprzedaży przedsiębiorstw państwowych. W związku z tym poinformowano, że sprzedaż zostanie powtórzona w późniejszym terminie.
Według koreańskich mediów, niechęć inwestorów spowodowana jest niestabilnością polityczną (w grudniu odbędą się wybory prezydenckie) oraz sprzedażą pakietu mniejszościowego. Powody te przeważyły nad stabilną sytuacja spółki. W ub.r. jej obroty wyniosły ok. 1,2 mld USD (57% wygenerowały zlecenia sił zbrojnych), a przychody w 2012 powinny zwiększyć się – być może nawet dwukrotnie – z powodu zwiększonych skokowo zamówień wojska, obawiającego się konfrontacji z Koreą Północną.