Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prezentacja prototypu czołgu Altay

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 22 listopada 2012

15 listopada w zakładach Otokar odbyła się prezentacja pierwszego prototypu wozu Altay, nowego czołgu podstawowego Turcji, rozwijanego w kooperacji z Republiką Korei.

Nowy czołg ma masę ok. 55 t. Jego główne uzbrojenie to długolufowa armata MKEK 120 mm (to odmiana oręża Rheinmetalla, jednak licencjodawcą jest koreańska Hundai Rotem). Napęd zapewnia dieslowski power-pack MTU o mocy 1500 KM. Docelowo ma on zostać zastąpiony turecką jednostką o mocy 1800 KM / Zdjęcie: Otokar

Ankara zdecydowała się na stworzenie własnego, nowoczesnego czołgu podstawowego w 2004, po ukończeniu analiz, które wskazały, że podjęcie produkcji licencyjnej wiodącej konstrukcji zagranicznej będzie zbyt drogie. Celem programu jest zastąpienie czołgów M48, niemodernizowanych odmian M60, a dalszej kolejności także Leopardów 1. Docelowo Turcy chcą wyprodukować ok. tysiąca nowych wozów.

Program budowy czołgów Altay rozpoczął się formalnie we wrześniu 2008, parę miesięcy po podpisaniu przez przyszłego dostawcę, spółkę Otokar porozumienia o współpracy przy projektowaniu i budowie pojazdów z południowokoreańską Hundai Rotem. Turecki wóz ma bowiem wykorzystywać rozwiązania z czołgi XK-2 (ALTAY ruszył, 2008-09-15).

W momencie rozpoczynania prac zakładano, że Otokar dostarczy cztery prototypy Altay do 2015, dysponując kwotą 500 mln USD (z czego 400 mln trafi do przedsiębiorstw z Republiki Korei). Tymczasem w czasie niedawnej ceremonii publicznej prezentacji pierwszego prototypu, Recep Tayyip Erdogan premier Turcji powiedział, że okres ten będzie zdecydowanie krótszy. Dostawy pozostałych mają się bowiem zakończyć w ciągu jednego, dwóch lat.

Ten sam pojazd od tyłu

Później nastąpi okres finalnych testów, realizowanych przez przyszłego użytkownika. Obecnie planuje się, że produkcja seryjna powinna rozpocząć się w 2017. Do tego czasu tureckie przedsiębiorstwa powinny opanować technologię wytwarzania luf armatnich i opancerzenia, przekazane przez Koreańczyków. Już teraz systemy dowodzenia i łączności, a także system kierowania ogniem, to produkty lokalnych przedsiębiorstw.

Według zapewnień władz w Ankarze, pierwsze zamówienie na seryjne pojazdy wyniesie nie mniej niż 200 egz.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.