Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Prezentacja prototypu czołgu Altay

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 22 listopada 2012

15 listopada w zakładach Otokar odbyła się prezentacja pierwszego prototypu wozu Altay, nowego czołgu podstawowego Turcji, rozwijanego w kooperacji z Republiką Korei.

Nowy czołg ma masę ok. 55 t. Jego główne uzbrojenie to długolufowa armata MKEK 120 mm (to odmiana oręża Rheinmetalla, jednak licencjodawcą jest koreańska Hundai Rotem). Napęd zapewnia dieslowski power-pack MTU o mocy 1500 KM. Docelowo ma on zostać zastąpiony turecką jednostką o mocy 1800 KM / Zdjęcie: Otokar

Ankara zdecydowała się na stworzenie własnego, nowoczesnego czołgu podstawowego w 2004, po ukończeniu analiz, które wskazały, że podjęcie produkcji licencyjnej wiodącej konstrukcji zagranicznej będzie zbyt drogie. Celem programu jest zastąpienie czołgów M48, niemodernizowanych odmian M60, a dalszej kolejności także Leopardów 1. Docelowo Turcy chcą wyprodukować ok. tysiąca nowych wozów.

Program budowy czołgów Altay rozpoczął się formalnie we wrześniu 2008, parę miesięcy po podpisaniu przez przyszłego dostawcę, spółkę Otokar porozumienia o współpracy przy projektowaniu i budowie pojazdów z południowokoreańską Hundai Rotem. Turecki wóz ma bowiem wykorzystywać rozwiązania z czołgi XK-2 (ALTAY ruszył, 2008-09-15).

W momencie rozpoczynania prac zakładano, że Otokar dostarczy cztery prototypy Altay do 2015, dysponując kwotą 500 mln USD (z czego 400 mln trafi do przedsiębiorstw z Republiki Korei). Tymczasem w czasie niedawnej ceremonii publicznej prezentacji pierwszego prototypu, Recep Tayyip Erdogan premier Turcji powiedział, że okres ten będzie zdecydowanie krótszy. Dostawy pozostałych mają się bowiem zakończyć w ciągu jednego, dwóch lat.

Ten sam pojazd od tyłu

Później nastąpi okres finalnych testów, realizowanych przez przyszłego użytkownika. Obecnie planuje się, że produkcja seryjna powinna rozpocząć się w 2017. Do tego czasu tureckie przedsiębiorstwa powinny opanować technologię wytwarzania luf armatnich i opancerzenia, przekazane przez Koreańczyków. Już teraz systemy dowodzenia i łączności, a także system kierowania ogniem, to produkty lokalnych przedsiębiorstw.

Według zapewnień władz w Ankarze, pierwsze zamówienie na seryjne pojazdy wyniesie nie mniej niż 200 egz.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra