Przedstawiciele Eurocoptera poinformowali dzisiaj o oblocie pierwszego seryjnego EC175. Próba odbyła się w ubiegłym tygodniu. Podstawowym przeznaczeniem tego typu śmigłowców będzie zaopatrywanie morskich platform wiertniczych.
Program rozwoju EC175 to wspólne przedsięwzięcie Eurocoptera i chińskiej AVIC. Mimo, że wiodącym podmiotem jest koncern ze Starego Kontynentu, udział Chińczyków w pracach projektowych określono jako istotny. Współpraca wynika z dużego zapotrzebowania przedsiębiorstw wydobywczych z ChRL na średni śmigłowiec, dedykowany do zaopatrywania morskich platform wiertniczych.
Pierwszy lot prototypu odbył się w grudniu 2009. Zakładano wtedy uzyskanie certyfikatów (w tym na prowadzenie operacji nad terenami morskimi) w 2011, a rok później zrealizowanie pierwszych dostaw (Oficjalny oblot EC 175, 2009-12-18).
Mimo opóźnień procesu prób, jeszcze w styczniu br. deklarowano przekazanie użytkownikom seryjnych śmigłowców do końca 2012 (EC175 lepszy od przewidywań, 2012-01-09). Według ostatnich informacji, obecnie termin ten przesunięto na wrzesień 2013.
Jednocześnie ujawniono kolejne dane techniczne wiropłata, potwierdzone w ostatnim etapie prób. Zalecana prędkość przelotowa śmigłowca wynosi 278 km/h, a maksymalna prędkość przelotowa przekracza 306 km/h. Wszystkie prędkości uzyskano przy niskim poziomie drgań. Wysokość zawisu bez wpływu ziemi, przy maksymalnej masie startowej, określono na 1372 m w temperaturze ISA+20°C.