Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Mi-26 ewakuował norweskiego Sea Kinga

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 29 grudnia 2012

Rosyjski śmigłowiec Mi-26 przetransportował norweski śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy Sea King, który awaryjnie lądował w górzystym terenie na północy Norwegii do jego rodzimej bazy.

Zdjęcia: Forsvarets 330 Skvadron

Norweski Westland Sea King uczestniczył 11 grudnia w akcji ratowniczej. Został uszkodzony w wyniku twardego lądowania na wysokości 840 m npm na zboczu góry Divgagáisá w Finnmark. Uszkodzenia nie pozwoliły na ponowny start, a warunki atmosferyczne – nieustający sztorm i mróz – uniemożliwiały naprawę.

Norwegowie zdecydowali się na wezwanie na pomoc Rosjan. Ci zaoferowali użycie śmigłowca Mi-26 z Archangielska. Mi-26 to śmigłowiec o największym dostępnym komercyjnie udźwigu, przekraczającym 20 ton. Sea King bez paliwa ważył nie więcej niż 6 ton.

23 grudnia ok. 18:00 rosyjski Mi-26 podniósł Sea Kinga i przetransportował go na 40-metrowej linie do rodzimej bazy Banak koło Lakselv w Finnmark. Lot trwał ponad 2 godziny. W czasie świąt Bożego Narodzenia Sea King został naprawiony. Wrócił już do dyżurów poszukiwawczo-ratowniczych na północy Norwegii oraz nad Morzem Norweskim i Barentsa.

Śmigłowce Sea King są używane przez norweskie służby ratownicze od blisko 40 lat (na północy w bazach Banak i Bodo, Rozbił się norweski C-130J, 2012-03-15). Wypadek sprzed 3 tygodni nadszarpnął zaufanie do nich, bo był już drugim z kolei w krótkim czasie. Sea Kingi mają być zastąpione przez nowe śmigłowce (NAWSARH-prosjektet, Przetarg Norwegii i Islandii, 2008-02-15), ale kolejne opóźnienia procedury przetargowej powodują, że nie nastąpi to wcześniej niż w 2020. Rząd Norwegii rozważa w związku z tym wynajęcie przedsiębiorstwa prywatnego, by utrzymać możliwości w zakresie ratownictwa lotniczego na odpowiednim poziomie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.