Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Awionika Honeywella do E-Jetów

Lotnictwo cywilne, 06 lutego 2013

Amerykański producent oficjalnie potwierdził zawarcie porozumienia z Embraerem dotyczącego wyposażenia awionicznego nowej generacji samolotów pasażerskich rodziny E-Jet. Jego wartość sięga 2,8 mld USD.

Pomimo 25-letniej współpracy, wybór awioniki Honeywell do ostatniej chwili stał pod znakiem zapytania. Powodem były liczne uwagi zgłaszane przez pilotów odnośnie awaryjności i funkcjonalności pierwszej generacji systemu Primus Epic (na zdjęciu). Brazylijski producent miał kontroferty takich przedsiębiorstw jak Garmin czy Rockwell Collins / Zdjęcie: Embraer

W opublikowanym oświadczeniu Honeywell informuje o podpisaniu umowy z Embraerem na dostawę awioniki do nowej generacji samolotów pasażerskich E-Jet (Embraer wybrał Honeywell, 2013-02-05). Jego wartość przez cały okres realizacji, na co składa się zarówno sam proces rozwoju, wdrażanie oraz serwis techniczny w trakcie eksploatacji, wynosi 2,8 mld USD.

Strony nie podały terminarza realizacji umowy. Zakładając, że pierwsze E-Jety nowej generacji mają rozpocząć służbę w 2018, daje to Amerykanom ok. 4-5 lat. Honeywell powinien bez problemu zrealizować kontrakt w terminie. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że nowa awionika w postaci systemu Primus Epic 2 ma bazować na jego wcześniejszej wersji, która instalowana jest na obecnie montowanych samolotach brazylijskiego producenta. W większości bez zmian w porównaniu do aktualnego Primus Epic ma pozostać jego hardware, w tym m.in. magistrale komunikacyjne.

Wybór dostawcy awioniki stanowi istotny krok w rozwoju programu nowej generacji E-Jetów, którego oficjalne uruchomienie ma nastąpić jeszcze w tym roku. Zaledwie kilka tygodni wcześniej Embraer zdecydował się na wyposażenie projektowanych samolotów w jednostki napędowe Pratt & Whitney: PW1700G i PW1900G (Silniki dla nowej generacji Embraerów, 2013-01-09). Z kolei na przestrzeni najbliższych miesięcy Brazylijczycy mają wybrać producentów innych istotnych podsystemów, w tym m.in. pomocniczych zespołów zasilania (APU) czy systemu fly-by-wire.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.