Wczoraj samolot dyspozycyjny Gulfstream G280 uzyskał certyfikację typu od europejskich władz lotniczych (EASA). Pozwoli to na jego sprzedaż w Europie.
Wcześniej maszyna uzyskała odpowiednie zezwolenia ze strony amerykańskich (FAA) i izraelskich (CAAI) władz lotniczych. Dostawy pierwszych egzemplarzy G280 do USA rozpoczęły się w listopadzie 2012 (Pierwszy G280 przekazany, 2012-11-14). Jednym z głównych rynków zbytu dla najnowszego samolotu Gulfstream mają być Chiny, gdzie producent otworzył niedawno nowe centrum serwisowe (Nowe centrum serwisowe Gulfstreama, 2012-11-29).
G280 jest następcą starszego modelu dyspozycyjnego – G200. Powstał jako wynik współpracy Gulfstreama z Israel Aerospace Industries (IAI). Prace nad nową konstrukcją rozpoczęły się w połowie minionej dekady, a w 2008 nastąpiła jej pierwsza prezentacja. Oblot samolotu, wówczas jeszcze operującego pod nazwą G250, nastąpił w grudniu 2009. W 2011 ze względów marketingowych producent zdecydował się na jej przemianowanie na G280. Maszynę wyposażono w kokpit PlaneView280, zwiększający świadomość sytuacyjną pilotów dzięki zastosowaniu wskaźnika przeziernego HUD II oraz systemu obserwacji nocnej i w warunkach obniżonej widoczności Enhanced Vision System II.