Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejne opóźnienie ARJ21

Lotnictwo cywilne, 06 marca 2013

Certyfikacja chińskiego samolotu komunikacji regionalnej ARJ21 znów się opóźni. Powodem jest konieczność zmodyfikowania konstrukcji podwozia.Reklamowany jako konstrukcja całkowicie chińska, ARJ21 jest w rzeczywistości licencyjną wersją McDonnell Douglasa MD-90 / Zdjęcie: Comac

Dostawca podwozia – niemiecki Liebherr – stwierdził, że ulepszenia, jakich dokonali w samolocie ARJ21 inżynierowie z przedsiębiorstwa Comac po kilku latach prób w locie spowodowały konieczność zmodyfikowania tego zespołu. Niemcy nie ujawnili, czy będą to zmiany strukturalne, czy tylko związane z oprogramowaniem sterującym.  

Podczas ubiegłorocznego salonu w Zhuhai przedstawiciele Comac poinformowali, że planują uzyskanie Certyfikatu Typu rodzimych władz lotniczych i amerykańskiej FAA w pierwszej połowie br. Dostawy samolotów seryjnych dla pierwszego odbiorcy – Chengdu Airlines – miały rozpocząć się w 2014.

Dotychczas cztery przedseryjne ARJ21 wylatały ponad 2800 h podczas prób w locie (Oblot ARJ21, 2008-11-28). Zmiany konstrukcyjne podwozia statku powietrznego w tak zaawansowanej fazie projektu są dokonywane niezwykle rzadko. Posunięcie Chińczyków świadczy o niedokładnym opanowaniu przez nich zasad sztuki inżynierskiej i z pewnością wpłynie niekorzystnie na wizerunek Comac.

Program ARJ21 rozpoczęto w 2002, a pierwsze samoloty miały rozpocząć służbę już w 2007. Następnie przesunięto tę datę na 2010 (Opóźnienie ARJ21, 2008-04-01). Dotychczasowe opóźnienia spowodowane były problemami w trakcie prac projektowych, a następnie procesu certyfikacji. Producent może pochwalić się zamówieniami na 252 egz., głównie ze strony towarzystw chińskich.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.