Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwsze Lasta 95 dla Iraku

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 06 sierpnia 2010

Serbski minister obrony, Dragan Sutanovac poinformował, że jego kraj przekazał Irakowi pierwsze 3 z 20 zamówionych samolotów szkolenia wstępnego Lasta 95.

</span>Lasta 95 w czasie ubiegłorocznej prezentacji w bazie lotniczej Btajanica. Samolot napędzany jest tłokowym Lycomingiem AEIO-540-Z1B5D o mocy 300 KM, zapewniającym prędkość poziomą do 345 km/h. Maksymalna masa startowa to 1630 kg. Samolot wyposażono w dwa węzły podwieszeń dla uzbrojenia / Zdjęcie: Vojislav Srbin

Pierwsze doniesienia o możliwości sprzedaży serbskich samolotów wstępnego szkolenia, pochodzą z 2008. Informowano wtedy o podpisaniu między Belgradem i Bagdadem umowy o sprzedaży pakietu uzbrojenia i wyposażenia wojskowego, o łącznej wartości 230 mln USD.

Miały się w nim zawierać dostawy 20-36 samolotów Lasta 95, pochodnej Utva Lasta, którego prototyp wzbił się w powietrze w 1985. Maszyna ta miała stać się następcą względnie popularnych Utva 75, jednak rozpad Jugosławii spowodował, że nie weszła ona do produkcji seryjnej.

Ze względu na fakt, że bardzo często kontrakty eksportowe, zawierane bezpośrednio przez rząd iracki, były później torpedowane przez USA, a także, iż nie było żadnych danych o realizacji kontraktu, umowę o dostawach Lasta 95 traktowano jako niepotwierdzoną.

Nawet w sierpniu ubiegłego roku, kiedy minister Sutanować poinformował o podpisaniu umowy o wartości 100 mln USD, zakładano, że może ona dotyczyć innych systemów walki, a nawet szkoleń wojska i policji (zobacz: Kolejne 100 mln serbskiego importu do Iraku)

Władze irackie i serbskie potwierdziły jednak pod koniec ubiegłego roku, że samoloty zostaną dostarczone do końca 2010.

Ostatnia wypowiedź szefa resortu obrony Serbii precyzuje, że wartość umowy wynosi ok. 100 mln USD, a w realizację prac zaangażowanych jest bezpośrednio 6 zakładów przemysłowych, zatrudniających łącznie 6 tys. pracowników.

Dragan Sutanovac poinformował również o dostarczeniu 3 pierwszych samolotów. Pozostałe 17 maszyn powinno zostać przekazanych odbiorcy do końca bieżącego roku.

W ciągu ostatnich kilku lat Serbia wróciła na tradycyjne rynki zbytu, na których obecna była wcześniej komunistyczna Jugosławia. Według oficjalnych danych z Belgradu, miejscowy przemysł obronny wyeksportował w 2009 towary i usługi o wartości 300 mln USD i zawarł umowy na 500 mln USD, głównie z Irakiem, Algierią i Egiptem. Dla porównania, wyniki polskiego sektora specjalnego są ostatnio kilkukrotnie słabsze... (zobacz: Spadek sprzedaży Bumaru).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.