Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwsze Lasta 95 dla Iraku

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 06 sierpnia 2010

Serbski minister obrony, Dragan Sutanovac poinformował, że jego kraj przekazał Irakowi pierwsze 3 z 20 zamówionych samolotów szkolenia wstępnego Lasta 95.

</span>Lasta 95 w czasie ubiegłorocznej prezentacji w bazie lotniczej Btajanica. Samolot napędzany jest tłokowym Lycomingiem AEIO-540-Z1B5D o mocy 300 KM, zapewniającym prędkość poziomą do 345 km/h. Maksymalna masa startowa to 1630 kg. Samolot wyposażono w dwa węzły podwieszeń dla uzbrojenia / Zdjęcie: Vojislav Srbin

Pierwsze doniesienia o możliwości sprzedaży serbskich samolotów wstępnego szkolenia, pochodzą z 2008. Informowano wtedy o podpisaniu między Belgradem i Bagdadem umowy o sprzedaży pakietu uzbrojenia i wyposażenia wojskowego, o łącznej wartości 230 mln USD.

Miały się w nim zawierać dostawy 20-36 samolotów Lasta 95, pochodnej Utva Lasta, którego prototyp wzbił się w powietrze w 1985. Maszyna ta miała stać się następcą względnie popularnych Utva 75, jednak rozpad Jugosławii spowodował, że nie weszła ona do produkcji seryjnej.

Ze względu na fakt, że bardzo często kontrakty eksportowe, zawierane bezpośrednio przez rząd iracki, były później torpedowane przez USA, a także, iż nie było żadnych danych o realizacji kontraktu, umowę o dostawach Lasta 95 traktowano jako niepotwierdzoną.

Nawet w sierpniu ubiegłego roku, kiedy minister Sutanować poinformował o podpisaniu umowy o wartości 100 mln USD, zakładano, że może ona dotyczyć innych systemów walki, a nawet szkoleń wojska i policji (zobacz: Kolejne 100 mln serbskiego importu do Iraku)

Władze irackie i serbskie potwierdziły jednak pod koniec ubiegłego roku, że samoloty zostaną dostarczone do końca 2010.

Ostatnia wypowiedź szefa resortu obrony Serbii precyzuje, że wartość umowy wynosi ok. 100 mln USD, a w realizację prac zaangażowanych jest bezpośrednio 6 zakładów przemysłowych, zatrudniających łącznie 6 tys. pracowników.

Dragan Sutanovac poinformował również o dostarczeniu 3 pierwszych samolotów. Pozostałe 17 maszyn powinno zostać przekazanych odbiorcy do końca bieżącego roku.

W ciągu ostatnich kilku lat Serbia wróciła na tradycyjne rynki zbytu, na których obecna była wcześniej komunistyczna Jugosławia. Według oficjalnych danych z Belgradu, miejscowy przemysł obronny wyeksportował w 2009 towary i usługi o wartości 300 mln USD i zawarł umowy na 500 mln USD, głównie z Irakiem, Algierią i Egiptem. Dla porównania, wyniki polskiego sektora specjalnego są ostatnio kilkukrotnie słabsze... (zobacz: Spadek sprzedaży Bumaru).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.