Wiadomości
Władze Australii i Navantia zawarły porozumienie o budowie dwóch nowych okrętów zaopatrzeniowych.

Rząd Malcolma Turnbulla ogłosił zakończenie negocjacji z hiszpańską grupą stoczniową Navantia. Celem prowadzonych rozmów było ustalenie warunków realizacji kontraktu na budowę 2 okrętów zaopatrzeniowych, które producent z Półwyspu Iberyjskiego dostarczy na Antypody. Zwieńczeniem negocjacji było zawarcie porozumienia o wartości 640 mln AUD (1,8 mld zł), z czego 130 mln AUD (370 mln zł) zostanie zainwestowanych w australijski przemysł stoczniowy.
W marcu Canberra wybrała Navantię w przetargu na budowę nowych okrętów zaopatrzeniowych. Hiszpanie pozostawili w pobitym polu południowokoreańskie DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering, Navantia zbuduje australijskie zaopatrzeniowce, 2016-03-14). Nowe australijskie okręty zostaną oparte na projekcie SPS Cantabria (A15), który od 2010 jest eksploatowany przez Armada Española (marynarkę wojenną Hiszpanii, Kanada wypożyczy BAC Cantabria, 2015-07-17).
Okręty zostaną zbudowane w Hiszpanii. Australijski przemysł będzie jednak odpowiadał za integrację części wyposażenia pokładowego, w tym urządzeń łączności i systemów samoobrony. Hiszpańska grupa stoczniowa otrzymała też zadanie wsparcia technicznego okrętów w czasie ich eksploatacji. Wartość usług wykonanych w ciągu pierwszych 5 lat wyniesie 250 mln AUD (712 mln zł).
Decyzja o przeniesieniu budowy okrętów do Hiszpanii była ryzykowna politycznie, jednak – ja ocenia rząd w Canberze – jedyna z możliwych. Część lokalnej klasy politycznej naciskała co prawda na władze centralne, aby budowę jednostek zlecić stoczni ASC z Adelaide na południu kraju. Takie rozwiązanie zagroziłoby jednak realizacji innych programów zakupowych Royal Australian Navy (królewskiej marynarki wojennej Australii).
W 2018 w Adelaide rozpocznie się budowa nowych okrętów patrolowych, które zastąpią obecnie eksploatowane i wadliwe patrolowce typu Armidale (Kolejny Armidale do naprawy, 2015-02-26). Dwa lata później konstrukcja jednostek zostanie przeniesiona do Henderson w Australii Zachodniej, gdyż na południu kraju powstawać będzie 9 fregat rakietowych, których projekt opracuje BAE Systems, Fincantieri lub Navantia (Navantia komentuje decyzję Canberry, 2016-04-20). W latach 2020. w Adelaide budowane będą też nowe konwencjonalne okręty podwodne, zaprojektowane przez DCNS (DCNS komentuje wygraną w Australii, 2016-04-27).
Powiązane wiadomości
-
Kontrakt na australijskie zaopatrzeniowce (2016-05-09)
- Kolejny Armidale do naprawy (2015-02-26)
- Kanada wypożyczy BAC Cantabria (2015-07-17)
- Navantia zbuduje australijskie zaopatrzeniowce (2016-03-14)
-
Navantia komentuje decyzję Canberry (2016-04-20)
- Juan Carlos I po przeglądzie (2015-02-27)
- Amerykańskie testy Cristóbal Colón (2015-06-30)
- Navantia przejmie kontrolę nad AWD (2015-12-08)
- Testy wyposażenia HMAS Hobart (2016-02-23)
- Navantia zbuduje australijskie zaopatrzeniowce (2016-03-14)
- Koniec misji HMAS Canberra (2016-04-04)
-
Historyczna wizyta japońskiego OP w Sydney (2016-04-18)
- HMAS Adelaide przyjęty do służby (2015-12-08)
- Dwóch oferentów w australijskim przetargu (2016-01-25)
- Australia zdecyduje się na tuzin OP? (2016-02-10)
- Jinryu przekazany (2016-03-07)
- Navantia zbuduje australijskie zaopatrzeniowce (2016-03-14)
- Amerykańsko-filipińskie patrole (2016-04-14)
- Chińskie myśliwce na Wyspach Paracelskich (2016-04-15)
-
Trzech oferentów w programie SEA 5000 (2016-04-19)
- Amerykańskie testy Cristóbal Colón (2015-06-30)
- Wodowanie Luigi Rizzo (2015-12-21)
- Testy wyposażenia HMAS Hobart (2016-02-23)
- Navantia zbuduje australijskie zaopatrzeniowce (2016-03-14)
- Dofinansowanie GCS (2016-03-23)
- DIMDEX 2016: Zakupy Marina Militare (2016-03-30)
- DIMDEX 2016: Rebranding Finmeccaniki (2016-03-31)
- Koniec misji HMAS Canberra (2016-04-04)
- FREMM dla Australii (2016-04-14)
- Historyczna wizyta japońskiego OP w Sydney (2016-04-18)
- DCNS komentuje wygraną w Australii (2016-04-27)