Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Dariusz Sałata, Krzysztof Sałata, Andrzej Wrona

Obok 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego z poznańskich Krzesin, pierwszego lotniska na które trafiły polskie F-16, w Siłach Powietrznych RP funkcjonuje również druga jednostka wyposażona w te samoloty. W Łasku stacjonuje 32. Baza Lotnictwa Taktycznego, powstała z dniem 1 stycznia 2010 w wyniku przeformowania 32. Bazy Lotniczej i 10. Eskadry Lotnictwa Taktycznego. Od jednostki z Krzesin odróżnia ją liczba samolotów oraz wykonywanie zadań rozpoznawczych.

Tankowanie w powietrzu jest stałym elementem treningu pilotów naszych F-16 / Zdjęcie: 32. BLT

Eksploatacja w Łasku 16 nowych samolotów wielozadaniowych rozpoczęła się 3 października 2008 (samoloty trafiały do 10. Eskadry Lotnictwa Taktycznego). Wkrótce zaczęło się intensywne szkolenie, w wyniku którego w 2010 piloci z Łasku zaczęli pełnić na F-16 dyżury bojowe. Lata 2009-2011 upłynęły lotnikom na systematycznym podnoszeniu swoich umiejętności. Szesnastki z Łasku brały udział w wielu ćwiczeniach, latając pod niebem Polski, Danii i Norwegii (Bold Avenger 2009), Litwy, Łotwy, Estonii (Baltic Training Event V, Sabre Strike), Niemiec (Brilliant Ardent, Elitte, Squadron Exchange), Hiszpanii (Squadron Exchange, TLP). W 2010 w Łasku gościły amerykańskie F-16 z 22. Eskadry Taktycznej ze Spangdahlem (Niemcy).

Ważnym elementem trenowanym systematycznie jest tankowanie w powietrzu. I tu również pierwsza, historyczna operacja tego typu, przeprowadzona przez polski samolot w naszej przestrzeni powietrznej, została wykonana przez pilotów z Łasku. Było to w 2009, kiedy tankowano samoloty na sucho, czyli bez rzeczywistego uzupełniania paliwa (tzw. dry hook-up) z KDC-10 Królewskich Holenderskich Wojsk Lotniczych z bazy w Eindhoven. Z tym samolotem lotnicy z 32. Bazy współpracowali także później. Kolejne tankowania, wykonywane przez pilotów przynajmniej raz na pół roku, były realizowane już z rzeczywistym pobieraniem paliwa. Oprócz Holendrów, w 32. BLT gościł tankowiec francuskiego lotnictwa wojskowego C-135F (w kwietniu 2010). Obecnie jest to stały i rutynowy element szkolenia.

O intensywności szkolenia oraz obciążeniu jednostki różnego rodzaju zadaniami, niech świadczą dane tylko za ubiegły rok. Z początkiem roku rozpoczęto szkolenie na F-16 z użyciem gogli noktowizyjnych, najpierw teoretyczne, a następnie praktyczne. Prowadzili je instruktorzy z USA, a w tej chwili jednostka dysponuje już polskimi instruktorami mającymi uprawnienia do szkolenia w lotach z NVG. Cykl szkoleniowy powinien zakończyć się w 2012. W maju 5 F-16 wzięło udział w kursie TLP (Tactical Leadership Programme) w Albacete w Hiszpanii. Towarzyszyły im MiGi-29 z 23. BLT z Mińska Mazowieckiego. Był to już drugi udział w TLP załóg z Łasku (poprzedni w 2010). Na kursie przyszli Mission Commander (dowódcy wielosamolotowych i śmigłowcowych ugrupowań powietrznych) mają opanować umiejętności podejmowania decyzji w deficycie czasu, przewodzenie zespołowi ludzkiemu podczas planowania złożonych misji, nadzorowania egzekucji zaplanowanego zadania oraz odpowiedzialności za podjęte decyzje. W obu edycjach szkoliło się po 4 pilotów z 32. Bazy.


Skrzydlata Polska - 01/2012
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.