Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

EBACE 2013: Pilatus przedstawia PC-24

Lotnictwo cywilne, 21 maja 2013

Kolejną premierą trwających w Genewie targów EBACE było ujawnienie przez Pilatusa projektu swojego najnowszego samolotu. Po raz pierwszy w historii szwajcarskiego przedsiębiorstwa będzie to odrzutowiec klasy biznes.

Pierwszy w historii odrzutowiec w ofercie Pilatusa - PC-24

Dotychczas Pilatus produkował wyłącznie samoloty z napędem turbośmigłowym. Największy z nich to PC-12, cieszący się olbrzymią popularnością wśród użytkowników w Europie i USA (Pierwszy polski PC-12NG, 2011-07-04, Tysięczny PC-12, 2010-07-15, Początek dostaw Pilatusa PC-12 NG, 2008-05-28). Skonstruowany od podstaw PC-24 ma łączyć w sobie zalety samolotu turbośmigłowego i luksus i osiągi biznesjeta.

Maksymalna masa startowa samolotu wynosić ma 8005 kg, a maksymalny ładunek użyteczny – 1135 kg. Jednak w przypadku zatankowania zbiorników do pełna masa ładunku spada do 415 kg. Długość jego kadłuba to 16,82 m, rozpiętość – 17 m, a wysokość – 5,3 m.

Wizualizacja kabiny w wersji biznes

Konfiguracja kabiny, o pojemności 14,2 m3 ma być dostosowana do potrzeb każdego użytkownika. W jej wnętrzu można będzie pomieścić 6 foteli klasy biznes lub 10 foteli klasy ekonomicznej. Można będzie także przekształcić PC-24 w wersję kombi, towarową, lub transportu medycznego.

Dzięki zabudowaniu podwozia głównego mającego podwójne koła będzie on przystosowany do operowania z lotnisk przygodnych, o nieutwardzonej nawierzchni i bardzo krótkich drogach startowych. Nowością, niespotykaną wśród odrzutowców klasy biznes będą duże drzwi ładunkowe o wymiarach 1,3 m x 1,25 m, umożliwiające dostęp do bagażnika o pojemności 2,5 m3.  Zespół napędowy samolotu stanowić mają dwa silniki turbowentylatorowe Williams FJ44-4A, rozwijające ciąg 15,1 kN każdy, które umożliwią mu lot z maksymalną prędkością 787 km/h. Zasięg z 1 pilotem i 4 pasażerami na pokładzie, z rezerwą paliwa NBAA IFR na 185 km + VFR na 30 min, wynosić ma 3610 km.

Wyposażenie kabiny załogi - awionika Pilatus ACE

Obliczeniowa długość startu to 820 m (z lotniska utwardzonego), a lądowania znad przeszkody o wysokości 15 m – 770 m. Maksymalna certyfikowana wysokość lotu wynosić ma 13 716 m, a prędkość wznoszenia na poziomie morza – 20,7 m/s.

W kabinie załogi zabudowana zostanie awionika Pilatus ACE (Advanced Cockpit Environment), umożliwiająca wykonywanie lotów z załogą jednoosobową, obejmująca 4 ciekłokrystaliczne wyświetlacze, układ syntetycznej wizji SmartView, układ antykolizyjny TCAS II, bezwładnościowy układ nawigacyjny (IRS) oraz dająca zdolność podejścia LPV.

Absolutne novum w klasie biznesjetów - oddzielne drzwi do dużego przedziału bagażowego / Rysunki: Pilatus Aircraft

Obecnie w zakładach Pilatusa w Stans trwają prace przy budowie prototypu PC-24. Jego prezentacja ma odbyć się w 3. kwartale 2014, a oblot – przed końcem przyszłego roku.

Samolot ma uzyskać Certyfikaty Typu EASA i FAA na początku 2017. Zaraz potem rozpoczną się dostawy seryjnych PC-24. Cena jednostkowa szacowana jest na 8,9 mln USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.