Diamond poinformował o zakończeniu prób samolotu DA42MPP Guardian wyposażonego w radar Thales I-Master.
W trakcie tygodniowych testów sprawdzano działanie radaru na różnej wysokości i przy różnej prędkości lotu. Przeprowadzono także transmisję obrazów w dużej rozdzielczości oraz krótkich filmów, zarejestrowanych przez wyposażenie optoelektroniczne, za pośrednictwem szerokopasmowego łącza, do naziemnej stacji kierowania. Misje trwały zwykle 7-9 h i były wykonywane przez 2 osoby – pilota i operatora wyposażenia.
Radar obserwacji dookólnej I-Master został skonstruowany specjalnie dla potrzeb lekkich samolotów rozpoznawczych. Jest on umieszczony w standardowej głowicy obserwacyjnej o średnicy 38 cm. Urządzenie może pracować w 2 trybach – jako wskaźnik ruchomych celów naziemnych (GMTI) i radiolokator z syntetyczną aperturą (SAR).
W trybie GMTI I-Master może wykrywać obiekty poruszające się z różną prędkością – począwszy od szybko jadących samochodów, kończąc na maszerujących żołnierzach – na pustyniach, sawannach, drogach, czy obszarach przygranicznych. Z kolei tryb SAR służy do dalekodystansowego rozpoznania obrazowego, spoza zasięgu nieprzyjacielskiej OP, w niesprzyjających warunkach atmosferycznych lub nocy.
DA42MPP może przenosić dwie głowice z wyposażeniem rozpoznawczym – o masie 85 pod nosową częścią kadłuba i o masie 80 kg pod kadłubem.
Guardian to wersja samolotu DA42 NG (Diamond DA42 NG został certyfikowany!, 2009-03-16), wyposażonego w instalację przeciwoblodzeniową TKS i awionikę glass cockpit Garmin G1000, który może operować niezależnie od pogody i pory doby. Jego zespół napędowy stanowią dwa silniki diesla AE300 o mocy 168 KM każdy.
Samolot może rozwinąć prędkość przelotową 328 km/h na wysokości 4267 m, zużywając zaledwie 24,2 l paliwa na 1 h lotu, przy 35% mocy. Maksymalna wysokość lotu to 5486 m. Zasięg DA42MPP wynosi 1452 km. Zabudowanie dodatkowych zbiorników paliwa powoduje wydłużenie go do 2218 km.