Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Kanada kupuje 6 CH-47D

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 29 kwietnia 2008

Rząd Kanady zwrócił się do władz USA z prośbą o zakup 6 śmigłowców transportowych CH-47D, które będą działały na rzecz kanadyjskiego kontyngentu w Afganistanie.

Amerykański CH-47D, w nietypowej sytuacji, w czasie walk w Afganistanie. Ze względu na trudny teren, łatwość zablokowania dróg lądowych i – ogólnie – duże zagrożenie dla jednostek lądowych, zapewnienie wsparcia lotniczego jest podstawowym wymogiem w tej operacji. Dotyczy to nie tylko misji transportowych czy wsparcia, ale i ewakuacji medycznej. Kanadyjczycy stracili do tej pory w Afganistanie aż 82 zabitych… / Zdjęcie: US Army

Kanada, mimo posiadania sporej floty śmigłowców wojskowych, nie była w stanie zapewnić wsparcia powietrznego dla swojego kontyngentu w Afganistanie. Griffony (Belle 412) mają ograniczony udźwig, który w górskich terenach tego kraju jeszcze bardziej by się zmniejszył. Morskie Sea Kingi, są zbyt stare, by zapewnić odpowiedni poziom sprawności i bezpieczeństwa w tak trudnej misji. Z kolei CH-149 Cormorant (EH101), występuje jedynie w nieuzbrojonej wersji SAR. Jedyna alternatywa, CH-47F, zamówione kilka tygodni temu (zobacz: Chinooki dla Kanady), pojawią się u odbiorcy dopiero w latach 2011-2013.

Władze wojskowe Kanady zapewniły sobie co prawda wsparcie polskich Mi-17, jednak dla wszystkich jest jasne, że to rozwiązanie przejściowe. Jedynym wyjście z tej sytuacji był zakup zagraniczny. W związku z napiętymi terminami dostaw zakładów Europy zachodniej i zrozumiałą niechęcią do zwesternizowanych wersji Mi-17, jedynym kierunkiem zakupu musiały okazać się Stany Zjednoczone.

Kanadyjczycy prowadzili rozmowy w sprawie przekazania 6 Chinooków CH-47D z magazynów US Army. Założenia umowy, przekazanej do zatwierdzenia Kongresowi, świadczą, że Boeing prawdopodobnie dostarczy nowe (lub niezużyte) śmigłowce.

Przedmiotem porozumienia jest bowiem 6 maszyn, wraz z całym pakietem serwisowym, szkolenia (Kanadyjczycy sprzedali swoje CH-47D w 1991 Holandii…) i urządzeń pomocniczych za 375 mln USD. Jednocześnie 6 specjalistów z USA, rotacyjnie, po dwóch, będzie nadzorowało proces przekazania, wdrażania i wykorzystywania Chinooków przez kanadyjskich lotników.

Importowane CH-47D będą występowały w wersji transportowej. Ich uzbrojenie będą stanowić pojedyncze km M240H. Kanadyjczycy od kilku miesięcy planują, że nowe śmigłowce rozpoczną służbę na początku 2009.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.