Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pentagon nie chce nowych C-17

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 08 marca 2008

Pentagon nadal stanowczo przeciwstawia się żądaniom amerykańskich wojsk lotniczych (USAF) i polityczno-przemysłowych grup nacisku, by zakupić dodatkowe, ciężkie samoloty transportowe C-17 Globemaster III.

Niezwykły widok 13 Globemasterów w czasie ćwiczeń desantowych nad Wirginią, w grudniu 2005. Pentagon intensywnie wykorzystuje większość z ok. 170 posiadanych samolotów tego typu, mogących zabrać do 77 t ładunku lub 102 żołnierzy z wyposażeniem, jednak uznaje, że dalsze zakupy nie mają jakiegokolwiek racjonalnego uzasadnienia / Zdjęcie: USAF

Lista marzeń, to potoczna nazwa zgłaszanej Kongresowi przez USAF grupy przedsięwzięć, które nie zostały uwzględnione w oficjalnym projekcie budżetu resortu obrony. Nie jest to tylko odzwierciedlenie żądań lotników, ale wypływa również z działań lobby przemysłowego, powiązanego z poszczególnymi kongresmanami, zainteresowanymi w spływaniu zamówień rządowych do zakładów w ich okręgach wyborczych.

W tym roku lista opiewa na 18,7 mld USD i zawiera m.in. 15 dodatkowych transportowców C-17. Bardzo często te żądania są spełniane, jednak warunkiem jest ostateczna zgoda Pentagonu. Tym razem, w przypadku C-17 się na to nie zanosi.

Od 1991 Boeing (dawniej McDonnell Douglas) dostarczył US Air Force przynajmniej 171 C-17 (część tych samolotów znajduje się obecnie w wyposażeniu jednostek lotnictwa Gwardii Narodowej i w jednostkach rezerwowych USAF). W ciągu ostatnich dwóch lat, Kongres, pomijając plany Pentagonu, zamówił kolejne 18 samolotów, zwiększając portfel zamówień do 19 egz. Wszystko po to, by uniknąć zakończenia produkcji.

Miało to pewne uzasadnienie, z powodu podpisanych lub negocjowanych umów eksportowych. W ostatnich latach C-17 zamówiła Australia (zobacz: Ostatni C-17 dla Australii), Kanada (zobacz: Kanada kupiła C-130J), a także Wielka Brytania (zobacz: Londyn kupił szóstego C-17). Zakupami tych transportowców zainteresowani są także Japończycy, Szwedzi i kilkanaście państw NATO (w tym Polska), które planują wspólne użytkowanie kilku Globemasterów. Te sukcesy są wynikiem przede wszystkim opóźnień europejskiego programu Airbusa A400M.

Portfel zamówień Boeinga pozwala na utrzymanie linii produkcyjnej C-17 przynajmniej przez dwa lata, jednak Pentagon ma już dosyć dalszego utrzymywania zakładów koncernu, wbrew swoim interesom. Jest w tym wpierany przez grupę kongresmanów, w tym republikańskiego kandydata na prezydenta, Johna McCaina. Doprowadzili oni do powołania departamentowej komisji śledczej, która bada, czy poprzednie zamówienia, na łącznie 18 samolotów, były zasadne. Dlatego opór Pentagonu wobec zakupu kolejnych 15 transportowców, jest obecnie szczególnie silny i nie rokuje dobrze planom Boeinga.

Powód sprzeciwu jest prozaiczny. Nawet tak zasobny kraj, jakim jest USA, nie stać na wszystko. Departament obrony chce się skupić na modernizacji jeszcze większych C-5 Galaxy, których pierwsze egzemplarze weszły do służby w 1970. Pierwotnie planowane przez USAF odmłodzenie całej floty C-5 (111egz., w tym 99 aktywnych, łącznie z jednostkami rezerwowymi), w oparciu o nowe silniki. Jednak olbrzymie koszty takiej operacji zmusiły planistów do rezygnacji z modernizacji ponad 60 najstarszych samolotów tego typu, wersji A.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra