Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dwóch konkurentów w NAWSARH

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 10 lipca 2013

W norweskim przetargu NAWSARH na następców śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych Westland Sea King Mk 43 pozostało tylko dwóch konkurentów: AgustaWestland i Eurocopter.

Do 2020 norweskie wojska lotnicze chcą zastąpić 12 wysłużonych śmigłowców Westland Sea King Mk 43. Najstarsze wiropłaty tego typu weszły do służby w 1972, a zatem są wykorzystywane do akcji poszukiwawczo-ratowniczych już ponad 40 lat! / Zdjęcie: Luftforsvaret

Poszukiwania następców wysłużonych norweskich śmigłowców Sea King rozpoczęły się w 2008 w ramach programu określanego akronimem NAWSARH (Norwegian All Weather Search and Rescue Helicopter). Planowano wówczas zakup 12 wiropłatów dla Norwegii oraz 3 dla Islandii, która w międzyczasie przyłączyła się do przetargu (Przetarg Norwegii i Islandii, 2008-02-15).

Sam proces pozyskania 16 śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych (z opcją na kolejne sześć) rozpoczął się 21 października 2011 ogłoszeniem o rozpoczęciu procedury przetargowej. Co ciekawe, choć wiropłaty będą wykorzystywane przez wojska lotnicze Luftforsvaret, to procedura zakupowa jest realizowana przez ministerstwo sprawiedliwości i bezpieczeństwa publicznego (Det kongelige Justis- og beredskapsdepartementet).

Oficjalne zaproszenie do uczestniczenia w przetargu zostało opublikowane 12 lipca 2012, a oferty od czterech oferentów nadesłano do 18 grudnia 2012. Do rywalizacji przystąpiło czterech producentów: AgustaWestland z AW101, Eurocopter z EC225, NH Industries z NH90 i Sikorsky z S-92. Szacowano, że największe szanse ma morska odmiana NH90 NFH, bowiem 14 takich wiropłatów zostało zamówionych dla norweskich sił zbrojnych. Wybór tego śmigłowca w programie NAWSARH zmniejszałby koszt utrzymania i zakupu części zamiennych. Jednak do NH90 zniechęciły Norwegów kłopoty, jakie mieli z pierwszym dostarczonymi modelami tego typu.

Po ocenie ofert i negocjacach mających miejsce wiosną 2013, ministerstwo ogłosiło, że dalsza rywalizacja będzie przebiegać między dwoma oferentami - AgustaWestland i Eurocopterem, a kolejnych dwóch - NH Industries i Sikorsky, pozostaną w rezerwie. Oznacza to, że mogą jeszcze raz dołączyć do rywalizacji, jeżeli z jakiegoś powodu jeden z producentów wybranych do kolejnej fazy wycofa się lub też zaistnieją jakieś inne czynniki, aby odrzucona propozycja była ponownie brana pod uwagę.

Wybór między AW101 i EC225 ma zostać dokonany do końca 2013, a ostatnie Sea King Mk 43 powinny zostać zastąpione w służbie do grudnia 2020 (Mi-26 ewakuował norweskiego Sea Kinga, 2012-12-29).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.