Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pożegnanie niemieckich Phantomów

Lotnictwo wojskowe, 10 lipca 2013

Po 40 latach służby Luftwaffe wycofały ostatni F-4F. Pierwszy Phantom przyleciał do Niemiec 31 sierpnia 1973. Łącznie samoloty miały ponad 270 tys. godzin nalotu.

Pierwszy i ostatni Phantom Luftwaffe 37+01 podczas lotu zamykającego służbę tych samolotów. Od tej pory będzie pełnił rolę pomnika przed bazą w Wittmund / Zdjęcie: Luftwaffe

24 czerwca 1971 niemiecki parlament podjął decyzję o zakupie 175 myśliwców F-4E Phantom II. Pierwsza maszyna dla Niemców budowana w zakładach McDonnell w St. Louis wzbiła się w powietrze 18 marca 1973 i otrzymała oznaczenie F-4F. Ostatnia opuściła mury fabryki w 1976. Niemieckie F-4F napędzana była silnikami J79-MTU-17A produkowanymi na licencji przez MTU.

Samoloty mogły być uzbrojone jednie w działko M61A1 i do czterech pocisków rakietowych AIM-9B Sidewinder, co znacznie ograniczało ich rolę. Dlatego już w 1975 podjęto decyzję o modernizacji F-4F, aby mogły atakować również cele naziemne. Następnie w latach 1991-1992 zintegrowano z samolotami radar AN/APG-65, co pozwoliło na wykorzystywanie AIM-120 AMRAAM (Phantomy nad Litwą, 2012-01-04, Niemieckie Phantomy dla Chorwacji?, 2011-03-17).

Pierwszy F-4F oznaczony numerem 37+01 wylądował na lotnisku Jagdgeschwader 71 Richthofen 31 sierpnia 1973 w Wittmundhafen. I dokładnie ten sam myśliwiec (mający nalot prawie 7,4 tys. godzin) w okolicznościowym malowaniu zamknął erę Phantomów w Luftwaffe odrywając się od pasa startowego 29 czerwca o 14.00. Towarzyszyły mu trzy inne F-4F: 38+10 w kamuflażu Norm 72, 38+33 w późniejszym maskowaniu Norm 81 i 37+22 w Norm 90. Całość była obserwowana przez ponad 130 tys. ludzi, w tym 3 tys. spotterów z całego świata.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra