Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Szczegóły wypadku niemieckiego Herona

Lotnictwo wojskowe, 16 lipca 2013

Dziennik Bild opublikował film i zdjęcia z wypadku niemieckiego bezzałogowca Heron. Miał on miejsce w Afganistanie w 2010.

Według pierwszych doniesień wypadek miał miejsce po pierwszej misji niemieckiego Herona w Afganistanie (Bsl Heron zderzył się z samolotem, 2010-03-19). Jednak w rzeczywistości przebieg wydarzeń był inny.

Film nagrany przez kamerę zabudowaną na pokładzie bsl pokazuje, jak kołuje on po drodze startowej bazy Mazar-i-Szarif, a następnie uderza w bok, również przemieszczającego się po lotnisku, niemieckiego transportowca C-160 Transall.

Zdjęcia: Luftwaffe

Zdarzenie miało miejsce nocą 17 marca 2010. Na szczęście w jego wyniku nie odnotowano ofiar w ludziach. Bsl został zniszczony, natomiast samolot był poważnie uszkodzony.

Według informacji dziennika Bild, wypadek został spowodowany przez błąd operatora Herona, który zbyt szybko rozpoczął sekwencję automatycznego startu i nie wiedział jak ją przerwać.

Film nagrany przez kamerę zabudowaną na pokładzie bsl pokazuje, jak kołuje on po drodze startowej bazy Mazar-i-Szarif, a następnie uderza w bok, również przemieszczającego się po lotnisku, niemieckiego transportowca C-160 Transall / Film: Bild.tv
 

3 niemieckie Herony wraz z jedną naziemną stacją kierowania, działają w Afganistanie od połowy marca 2010, wchodząc w skład 51. Skrzydła Rozpoznawczego Luftwaffe (wojsk lotniczych Niemiec), stacjonującego w Mazar-i-Szarif. Bezzałogowce służą do rozpoznania taktycznego w czasie rzeczywistym, np. sprawdzając trasę przed przejazdem konwoju.

W wersji dla Luftwaffe Heron wyposażony jest w  głowicę optoelektroniczną umożliwiającą prowadzenie obserwacji przez całą dobę oraz radar z syntetyczną aperturą, pozwalający na odwzorowanie powierzchni bez względu na warunki atmosferyczne.

Maksymalna masa startowa Herona wynosi 1200 kg. Bezzałogowiec może wykonywać misje trwające ponad 30 h, latając na wysokości do 10 tys. m z wyposażeniem o masie 250 kg.

Herony eksploatowane są przez niemieckich żołnierzy, a za ich obsługę techniczną odpowiada bezpośrednio grupa specjalistów Rheinmetalla, która specjalnie w tym celu została wysłana do Afganistanu.

Herony zostały pozyskane przez Berlin w ramach programu SAATEG (System zur Abbildenden Aufklärung in der Tiefe des Einsatzgebietes – system dalekiego rozpoznania obrazowego obszaru operacyjnego), za sumę 110 mln euro. Umowa zakładała, że Niemcy będą dzierżawili bsl przez rok, z możliwością przedłużenia okresu leasingu o kolejne 2 lata.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.