Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wizz Air nie wraca do Modlina

Lotnictwo cywilne, 17 lipca 2013

Niskokosztowa węgierska linia Wizz Air nie chce wracać do Modlina. Od jutra przewoźnik zamierza stale operować z Lotniska Chopina.

/ Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Jak powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej Jozsef Varadi, prezes Wizz Air linia straciła zaufanie do lotniska w Modlinie i trudno uwierzyć, że cokolwiek zostanie tam zrobione w terminie. Liczyliśmy na spadek cen (opłat lotniskowych), ale rzeczywiste koszty operowania powodują, że lotnisko w Modlinie wcale nie jest tanie – dodał szef węgierskiego przewoźnika.

Według informacji Wizz Air brak ILS w porcie Warszawa-Modlin przyczynił się do licznych opóźnień i odwołania 160 lotów w okresie od października do grudnia 2012. Modlin nie był w stanie zaproponować nam odszkodowania, ani żadnego istotnego zadośćuczynienia. Musieliśmy coś z tym zrobić. Dlatego też postanowiliśmy pozostać na Lotnisku Chopina – podsumował Jozsef Varadi (Kolejny poślizg Modlina, 2013-04-18). Od jutra linia rozpocznie stałą współpracę ze stołecznym portem, oferując 20 połączeń do 14 krajów.

Według przewoźnika z badań, jakie przeprowadzono w grupie 4 tys. pasażerów Wizz Air wynika, że ponad 70 % z nich było niezadowolonych z długiego czasu i wysokich kosztów dojazdu do Modlina. Co warte uwagi ponad 60% podróżnych opowiedziało się za pozostaniem na Lotnisku Chopina, ponieważ oszczędności wynikające z możliwości zakupu tańszych biletów nie rekompensują im w/w strat. Warto dodać, że zmiana miejsca operowania nie wpłynęła w istotny sposób na współczynnik zapełnienia lotów oferowanych przez Wizz Air. Zarówno w przypadku Okęcia, jak i Modlina wyniosło ono 85%.

Lotnisko w Modlinie ponownie może przyjmować duże samoloty pasażerskie, czyli Airbusy A320 lub Boeingi 737, od 3 lipca. Jednak dotychczas żaden z przewoźników nie zdecydował się na powrót. Wizz Air zapowiadał powrót 26 października, lecz obecnie data ta jest nieaktualna. Ryanair ma to uczynić 2 września. Czy tak się stanie – zobaczymy po wakacjach.

Data powrotu Wizz Air na Lotnisko Chopina jest nieprzypadkowa. 18 lipca ub. r. przewoźnik rozpoczął loty z Modlina, rezygnując z operowania z Okęcia. Dzięki temu może ubiegać się o zniżki od opłaty za lądowanie dla nowych tras, wynoszące w pierwszym roku operowania 85% na trasie wewnątrzeuropejskiej i 99% na trasie pozaeuropejskiej, do portów lotniczych, do których w ciągu 1 roku przed datą uruchomienia połączenia nie były wykonywane pasażerskie regularne przewozy lotnicze.

Jak wiadomo, wciąż prowadzone są negocjacje pomiędzy w/w liniami i władzami portu Warszawa-Modlin, dotyczące m.in. opłat, jakie towarzystwa ponoszą za lądowanie samolotu czy odprawę pasażera. Port liczy, że zniżki za te operacje zachęcą przewoźników do szybszego powrotu.

Trwa także szacowanie przychodów utraconych z powodu zamknięcia lotniska. Po ich obliczeniu władze portu mają rozpocząć rozmowy z Erbudem w sprawie odszkodowania za wadliwie wykonaną nawierzchnię drogi startowej (Modlin chce odszkodowania, 2013-01-22).

Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego (będącego właścicielem ponad 30% udziałów portu Warszawa-Modlin) twierdzi, że lotnisko nie przynosi strat, ale nie generuje też zysków.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.