Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tylko Sikorsky w konkursie VXX

Lotnictwo wojskowe, 05 sierpnia 2013

1 sierpnia upłynął termin składania zgłoszeń do konkursu na nowy śmigłowiec Prezydenta USA (VXX). Według nieoficjalnych doniesień udział w przetargu potwierdził jedynie zespół Sikorsky / Lockheed Martin.

Według amerykańskich mediów w konkursie VXX pozostał tylko VH-92 / Rysunek: Sikorsky

Jak wiadomo, konkurs VXX został ogłoszony w maju br. Lista potencjalnych kandydatów obejmowała 4 konstrukcje. AgustaWestland i Northrop Grumman Corp., proponowały AW101, Boeing oferował zmiennopłat V-22 Osprey (razem z Bellem) lub CH-47 Chinook (samodzielnie), zaś Sikorsky / Lockheed Martin – VH-92 (Kolejna odsłona konkursu VXX, 2013-05-06).

Ostateczny termin składania ofert minął 1 sierpnia, jednak odpowiedzialna za realizację przedsięwzięcia US Navy odmówiła jakichkolwiek komentarzy w tej sprawie. Zachodnie media donoszą, że tylko jeden z konkurentów – zespół Sikorsky / Lockheed Martin stanął w szranki konkursu.

Jak można przeczytać w oficjalnym oświadczeniu wydanym przez obydwa przedsiębiorstwa proponowany przez nie śmigłowiec VH-92 spełnia wszystkie wymagania stawiane przez US Navy i jest konstrukcją sprawdzoną, bezpieczną i niezawodną.

Pozostali uczestnicy krytykują postawione wymagania. Konsorcjum AgustaWestland i Northrop Grumman Corp. stwierdziło, że po dokładnej analizie wymagań w konkursie VXX nie jest w stanie ich spełnić. Opublikowane wymagania wyraźnie faworyzują naszych konkurentów. Decyzja o wycofaniu się z przetargu została podjęta z trudem, ale jesteśmy przekonani, że nasz śmigłowiec, wybrany poprzednio, jest najlepszym śmigłowcem dla Prezydenta USA. Natomiast przedstawiciele Boeinga nie wierzą, że Chinook i Osprey mogą brać udział w przetargu na VXX w jego obecnej formie.

US Navy broni swoich racji twierdząc, że nawet w przypadku tylko jednego zgłoszenia możliwe jest wynegocjowanie racjonalnej ceny. Oznacza to także, że inni oferenci nie byli w stanie spełnić stawianych wymagań co do kosztów nabycia nowych śmigłowców. Jednak niezależnie od liczby oferentów jesteśmy całkowicie pewni, że nowy śmigłowiec VXX będzie spełniał zakładane kryterium koszt-efekt.

Według pierwotnych planów w połowie 2014 ze zwycięzcą konkursu VXX ma zostać zawarty kontrakt z wiążącą stałą ceną, która nie może ulec zmianie bez względu na koszty poniesione przez oferenta, dotyczący etapu opracowania i wyprodukowania prototypów (EMD), z opcją na produkcję seryjną. Na EMD zarezerwowano 1,85 mld USD, do roku budżetowego 2017. W jej ramach zbudowanych zostanie 6 śmigłowców, w tym 4 zdatne do lotu.

Produkcja seryjna VXX podzielona zostanie na dwie części. 1. transza produkcji małoseryjnej liczyć ma 4 wiropłaty, a druga – 5. Natomiast produkcja seryjna zamknie się liczbą 8 śmigłowców. Łącznie zbudowanych zostanie 21 nowych wiropłatów przeznaczonych do transportu Prezydenta i przedstawicieli rządu USA.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.