Dzisiaj US Navy opublikowała zapytanie ofertowe dotyczące nowych śmigłowców dla amerykańskich VIP-ów, które zakupione zostaną w ramach programu VXX. Lista potencjalnych kandydatów obejmuje AW101, CH-47 lub V-22 i S-92.
Obecnie w składzie eskadry HMX-1 lotnictwa US Marine Corps, odpowiadającej za transport amerykańskich VIP-ów, znajduje się 11 VH-3D i 8 VH-60N. Pierwsze z nich weszły do służby w latach 1974-1975. Na pokładzie VH-3D mieści się teoretycznie 14 pasażerów – w praktyce zwykle do 10 – oraz 3 członków załogi. Zasięg w praktyce ograniczony jest do 185 km. Ich niewątpliwą zaletą jest w miarę nowoczesne wyposażenie – w 1982 wszystkie VH-3D wyposażono w nową awionikę.
Opracowywanie wersji VIP Blackhawka, oznaczonej jako Sikorsky VH-60A rozpoczęto w 1985. Śmigłowce zostały dostarczone do HMX-1 od października 1987 do stycznia 1989, a w listopadzie tego samego roku zmieniono ich oznaczenie na VH-60N. Wiropłaty te mają m.in. przekładnię główną o podwyższonej trwałości, urządzenie do obniżenia emisji promieniowania cieplnego na wylotach powietrza z silników, układ sterowania lotem z SH-60B, dodatkowe stanowisko radiooperatora, układy łączności, tapicerkę dźwiękochłonną i dodatkowe okna w kabinie pasażerskiej oraz radiolokator meteorologiczny pod nosową częścią kadłuba. VH-60N może zabrać 11 podróżnych i ma załogę złożoną z 4 lotników (dwóch pilotów, dowódca i operator wyposażenia łączności). Zasięg VH-60N wynosi 1074 km, a prędkość przelotowa 278 km/h.
W styczniu 2005 postanowiono, że starzejąca się flota śmigłowców prezydenckich ma być zastąpiona nowoczesnymi VH-71A Kestrel (zamerykanizowaną wersją AgustaWestland AW101). Według opublikowanych wówczas oficjalnych informacji, koszt programu VXX miał wynosić 6 mld USD, łącznie z pracami badawczo-rozwojowymi. Z powodu szacowanego wzrostu całkowitego kosztu nabycia 28 śmigłowców do 11,2 mld USD, w czerwcu 2009 zrezygnowano z przedsięwzięcia (Kasata programu VH-71, 2009-06-02). W lutym 2010 US Navy wystosowała zapytania o informację do potencjalnych dostawców VXX, w celu ponownego ogłoszenia przetargu, a w listopadzie ub. r. otrzymali oni projekt nowego zapytania ofertowego (VXX w połowie 2013?, 2012-11-28).
Oferenci mają obecnie 90 dni na złożenie propozycji w konkursie VXX. W połowie 2014 ze zwycięzcą zostanie zawarty kontrakt z wiążącą stałą ceną, która nie może ulec zmianie bez względu na koszty poniesione przez oferenta, dotyczącą etapu opracowania i wyprodukowania prototypów (EMD), z opcją na produkcję seryjną. Na EMD zarezerwowano 1,85 mld USD, do roku budżetowego 2017, z czego 61,2 mln ma być wydatkowane w roku fiskalnym 2013.
W ramach EMD powstać ma 6 śmigłowców, z których 4 mają być zdatne do lotu. Natomiast produkcja seryjna podzielona zostanie na dwie części. 1. transza produkcji małoseryjnej obejmować ma 4 wiropłaty, a druga – 5. Produkcja seryjna zamknie się liczbą 8 śmigłowców. Łącznie zbudowanych zostanie 21 nowych statków powietrznych.
Razem z nimi producenci powinni dostarczyć także odpowiednie wyposażenie, obejmujące m. in. zabudowane i zintegrowane urządzenia pozwalające na wykonywanie stawianych śmigłowcom zadań (chodzi o układy samoobrony i łączności kodowanej), syntetyczne urządzenia szkoleniowe dla załóg lotniczych i personelu obsługowego oraz pakiet logistyczny.
Według dostępnych informacji w konkursie na nowy śmigłowiec dla amerykańskich VIP-ów wezmą udział AgustaWestland i Northrop Grumman Corp., proponujący AW101, Boeing, który może zaproponować dwa rozwiązania zmiennopłat V-22 (razem z Bellem) lub CH-47 Chinook (samodzielnie) oraz Sikorsky i Lockheed Martin oferujący z S-92. Dotychczas tylko ostatnia para potwierdziła udział w konkursie VXX.