Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

A400M operuje z nawierzchni żwirowej

Lotnictwo wojskowe, 04 września 2013

Europejski transportowiec A400M zakończył próby operowania z lotnisk o nawierzchni nieutwardzonej. Ich celem było potwierdzenie zdolności taktycznych samolotu.

A400M ląduje na żwirowej drodze startowej lotniska Ablitas w północnej Hiszpanii  / Zdjęcie: Eurocopter

Badania przeprowadzono na lotnisku Ablitas w północnej Hiszpanii, którego droga startowa pokryta jest nawierzchnią żwirową. Trwały one ponad tydzień.

W trakcie prób drugi przedseryjny A400M, Grizzly 2, wykonał 25 lądowań podczas 6 lotów. Potwierdziły one odporność struktury samolotu na uderzenia kamieni podrywanych przez strumień zaśmigłowy i działanie pyłu. Co najważniejsze, po wykonaniu kilku kolejnych lądowań transportowca, droga startowa wciąż była zdatna do użytku.

Dodatkowo stwierdzono też, że manewrowanie na ziemi, przerwany start i użycie rewersu śmigła przy prędkości 130 km/h nie powodują zapylenia zespołu napędowego czy kabiny załogi.

Na czas prób A400M został wyposażony w opcjonalną owiewkę podwozia przedniego, którą można zabudować dla potrzeb operowania z lotnisk o nawierzchni nieutwardzonej. Część lądowań wykonano również bez wspomnianej owiewki.

Przebieg prób jest obecnie analizowany przez specjalistów Airbus Military i OCCAR. Jak stwierdził szef prób w locie A400M, Eric Isorce okazało się, że wyniki badań są niemal dokładnie takie, jak przewidywano, co potwierdza zdolność samolotu do operowania z lotnisk o nawierzchni żwirowej.

Przeprowadzone ponad rok temu próby startu i lądowania na lotniskach trawiastych rozpoczęły się od ugrzęźnięcia samolotu w ziemi (Za miękki pas startowy, 2012-05-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.