Airbus Military planuje uruchomienie w zakładach na warszawskim Okęciu produkcji komponentów bezzałogowych samolotów rozpoznawczych ATLANTE.
Konstrukcję bezzałogowca ATLANTE (Avion Tactico de Largo Alcante No Tripulado Espanol), na zlecenie hiszpańskich sił zbrojnych, opracowała spółka EADS CASA (obecnie Airbus Military). Program jego budowy zawarto w programie madryckiego Ministerstwa Przemysłu na lata 2007-2012, a sfinansowano ze środków Centrum Rozwoju Techniczno-Przemysłowego – CDTI – ciała podległego Ministerstwu Nauki i Innowacji.
Za poszczególne elementy programu odpowiadają EADS Cassidian (płatowiec), Indra Sistemas (awionika, optronika), GMV (układ sterowania lotem, autopilot, koncepcja startu i lądowania) i Aries Ingenieria y Systemas. Produkcję postanowiono powierzyć spółce EADS CASA (Airbus Military). Jej szefowie zdecydowali że skrzydła i usterzenie ATLANTE wytwarzane będą w Warszawie, gdzie już teraz powstają podzespoły i realizowane są przeglądy samolotów transportowych C295 (Pierwszy C295 po przeglądzie, 2012-08-27, Centrum obsługowe Airbus Military w Warszawie, 2011-11-18) i wytwarza się elementy komunikacyjnych Airbusów. Według naszych informacji, o lokalizacji produkcji najnowszego bezzałogowca hiszpańskiego zadecydował przede wszystkim poziom kosztów wytwarzania.
ATLANTE po raz pierwszy wzbił się w powietrze 28 lutego 2013, na terenie bazy lotniczej Rozas na obrzeżach Castro de Rey w prowincji Lugo (Oblot nowego europejskiego bezzałogowca, 2013-03-01). Bsl przeznaczony jest do prowadzenia całodobowego rozpoznania przez 20 godzin w trudnych i bardzo trudnych warunkach atmosferycznych. Ma on również samodzielnie lokalizować cele, podświetlać je i automatycznie korygować ogień artylerii.
Cały polowy zestaw liczyć ma 4 samoloty, naziemną stację kontroli lotu, wyrzutnię (ATLANTE startuje ze specjalnej katapulty, a ląduje na spadochronie, można także dołączyć do niego tymczasowe podwozie), zespół transportowy oraz sekcję obsługi technicznej i przygotowania do misji.