Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Blisko wypadku na Morzu Południowochińskim

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 16 grudnia 2013

Dwa okręty wojenne – USA i ChRL – znalazły się na kursie kolizyjnym na wodach Morza Południowochińskiego. W ocenie Waszyngtonu, cały incydent był prowokacją Pekinu.

Zdjęcie: US Navy

Do zdarzenia doszło na początku grudnia. Niewymieniony z nazwy okręt marynarki wojennej ChRL znalazł się na kursie kolizyjnym z amerykańskim krążownikiem typu Ticonderoga, USS Cowpens (CG 63). W celu uniknięcia zderzenia, CG 63 musiał zmienić kurs i zboczyć z obranej trasy.

Według przedstawicieli US Navy, USS Cowpens miał kilkukrotnie podejmować próby nawiązania łączności radiowej z chińskim okrętem, jednak bezskutecznie. Cały incydent udało się wyjaśnić dopiero dzięki pomocy znajdującego się nieopodal lotniskowca Liaoning, który został wysłany na wody Morza Południowochińskiego w ramach kolejnego etapu prób morskich (Liaoning prowokuje, 2013-11-26).

Co ciekawe, niedawny incydent nie był pierwszym tego typu z udziałem okrętów wojennych obu państw. Do podobnego zdarzenia doszło w 2009, kiedy 5 jednostek nawodnych ChRL zmusiło okręt badawczy typu Impeccable, USNS Impeccable (T-AGOS-23) do zmiany obranej pierwotnie trasy.

Incydent z udziałem USS Cowpens powiązany jest z ciągnącą się od lat rywalizacją o kontrolę nad wodami Morza Południowochińskiego, a zwłaszcza o znajdujące się na nich wyspy archipelagów Spratly i Paracelskiego. Przejawiająca ambicję do władania całością tego obszaru ChRL stara się zbijać kontrargumenty państw, takich jak Filipiny, Indonezja, czy Malezja, metodą faktów dokonanych, do których zaliczane jest również wspomniane wysłanie Liaoning na wody omawianego akwenu.

Prowokacja, ofiarą której padł USS Cowpens nie była więc dziełem przypadku. Zwłaszcza, że USA otwarcie stają po stronie mniejszych państw basenu Morza Południowochińskiego (Obama wzywa ChRL do rozwiązania sporów terytorialnych, 2013-07-12), wspierając je zarówno politycznie, jak i militarnie (USA wzywają sojuszników do zbrojeń, 2013-10-30, Rozmowy USA-Filipiny w sprawie baz, 2013-08-16). Z kolei CG 63 w ostatnich tygodniach brał udział w akcji pomocy ofiarom tajfunu Haiyan, który spustoszył centralne Filipiny (USA na pomoc Filipinom, 2013-11-12).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.