Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Premiera TBM 900

Lotnictwo cywilne, 18 marca 2014

Przedsiębiorstwo Daher-Socata ujawniło najnowszy turbośmigłowy samolot klasy biznes, TBM 900. Jeden z pierwszych TBM 900 podczas lotu

Po 3 latach od anonsowania programu, w trakcie których zrealizowano 160 tys. h prac projektowo-badawczych i 215 h prób w locie, francuskie przedsiębiorstwo Daher-Socata zaprezentowało swój najnowszy produkt – TBM 900. Pokaz turbośmigłowego samolotu klasy biznes miał miejsce w zakładach w Tabes, 12 marca.

Pierwszy prototyp TBM 900 powstał w wyniku zmodyfikowania jednego z TBM 700, natomiast dwa kolejne zbudowano od podstaw. W konstrukcji samolotu wprowadzono 26 modyfikacji w porównaniu z protoplastą – TBM 850. Ma on ulepszony projekt aerodynamiczny skrzydła z wingletami, nową owiewkę na przejściu kadłub-statecznik pionowy i nowy stożek ogonowy. Pięciołopatowe kompozytowe śmigło ma także nową osłonę piasty. Przekonstruowanie nosowej części kadłuba zapewnia lepsze chłodzenie silnika. Płatowcowa instalacja elektryczna z 300-amperowym prądnicorozrusznikiem i 100-amperowym rezerwowym alternatorem pozwala na zabudowanie w przyszłości różnorodnych urządzeń awionicznych i elektronicznych oraz półautomatyczne uruchomienie.

Wyposażenie kabiny załogi, z nowymi sterownicami i wiatrochronem, zapewniającym lepszą widoczność / Zdjęcia: Daher-Socata

Zmieniono również sterownice, polepszając ich ergonomię, przekonstruowano dźwignię sterowania przepustnicą, wprowadzając funkcję umożliwiającą użycie całej mocy silnika podczas startu oraz polepszono widoczność z kabiny załogi. Pasażerowie mają do dyspozycji nowe fotele. Kabina pasażerska, długości 4,05 m, szerokośći 1,21 m i wysokości 1,22 m,  jest hermetyzowana automatycznie.

Zespół napędowy pozostał niezmieniony w porównaniu z protoplastą – nadal jest to turbinowy Pratt & Whitney Canada PT6A-66D, o mocy znamionowej 626 kW (850 KM) umożliwiający TBM 900 rozwinięcie prędkości 611 km/h na wysokości 8 534 m, a podczas przelotu dalekodystansowego – prędkości przelotowej 467 km/h. Zasięg maksymalny z 1 pilotem i 5 dorosłymi podróżnymi na pokładzie, przy maksymalnej masie do startu oraz rezerwą na 45 min lotu, to 3200 km, przy zużyciu 140 l paliwa na 1 h lotu. Czas wznoszenia na wysokość 9 449 m to 18 min 45 s.

Rozpiętość samolotu wynosi 12,833 m, wysokość to 4,355 m, a długość – 10,736 m. Maksymalna masa startowa TBM 900 wynosi 3354 kg. Zużywalna pojemność zbiorników paliwa to 1100 l. Przy tej ilości paliwa można zabrać maksymalnie 404 kg ładunku płatnego. W przypadku zabudowania 4 foteli pasażerskich w bagażnikach można przewieźć 230 kg. Po zabudowaniu 2 dodatkowych foteli, masa bagażu spada do 135 kg. Przy maksymalnej masie startowej długość startu TBM 900 wynosi 726 m, a lądowania – 741 m.

Cena jednostkowa samolotu to 3,711 mln USD (11,28 mln zł). Dostawy seryjnych TBM 900 dla trzech pierwszych odbiorców zostaną zrealizowane 20 marca. Producent już w grudniu ub. r. uzyskał Certyfikaty Typu EASA i FAA. Dotychczas francuski producent może poszczycić się przekazaniem użytkownikom 324 TBM 700 i 338 TBM 850 (60 TBM 850, 2009-01-17).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.