Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

B-1 i F-16 zamiast A-10?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 19 marca 2014

Przedstawiciele amerykańskich sił powietrznych poinformowali, że jeżeli Kongres nie zgodzi się na wycofanie szturmowych A-10, będą musieli ograniczyć liczbę myśliwców i bombowców.

A-10 zaprojektowano przede wszystkim do niszczenia sowieckich kolumn pancernych. W obecnie toczonych konfliktach działania atakowania celów punktowych mogą z powodzeniem spełniać inne typy samolotów / Zdjęcie: USAF

Ze względu na drastyczne redukcje amerykańskich wydatków obronnych, kolejny rok USAF ograniczają liczbę samolotów bojowych, szybciej niż wcześniej planowano wycofując najstarsze modele. W ciągu 5 najbliższych lat ze służby odejdzie ok. 500 samolotów, w tym wszystkie A-10 (ok. 320 egz.) i wywiadowcze U-2 (USAF wycofują 51 F-15C, 2014-03-14). Mimo, że wojsko planowało jeszcze w 2007 pozostawić A-10 w formacjach operacyjnych przynajmniej do 2028.

Powodem jest fakt, że misje uderzeniowe – przy zastosowaniu amunicji precyzyjnej – mogą równie skutecznie wykonywać inne typy samolotów, w tym bezzałogowe. Co więcej, latające na małych wysokościach maszyny bezpośredniego wsparcia są narażone na ostrzał z naramiennych wyrzutni przeciwlotniczych. Wreszcie, według obliczeń resortu obrony, wycofanie wszystkich A-10 powinno przynieść oszczędności rzędu 4,2 mld USD do 2019, a uzyskane w ten sposób środki można byłoby przeznaczyć na przyspieszenie realizacji programu F-35.

Część kongresmanów ma jednak inne zdanie na ten temat. Już w ub.r. udało im się usunąć z projektu budżetu Pentagonu kwoty przeznaczone na stopniowe wycofanie samolotów szturmowych. Jak zwykle w takich sytuacjach powodem są przede wszystkim interesy zakładów zajmujących się obsługą, remontami i modernizacją tych maszyn, które mogą liczyć na zlecenia o wartości ok. 100 mln USD rocznie.

W związku z tym przedstawiciele USAF poinformowali, że w przypadku niewycofywania A-10, konieczne będą redukcje innych typów samolotów, np. 350 F-16 lub całej floty 66 bombowców B-1B. Na razie nie podjęto w tych kwestiach wiążących decyzji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.