Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Próby autorotacji AW609

Lotnictwo cywilne, 24 kwietnia 2014

Specjaliści AgustyWestlanda przeprowadzili próby autorotacji śmigłowirników zmiennopłata AW609.

Zdjęcie: AgustaWestland

W trakcie prób zbadano działanie śmigłowirników zmiennopłata AW609 podczas autorotacji, czyli samoczynnego obrotu, wywołanego powstaniem sił aerodynamicznych podtrzymujących obrót łopat. Ruch ten jest wywołany energią strumienia powietrza przepływającego przez śmigłowirnik w zakresie przepływu wiatrakowego.

Przepływ wiatrakowy powstaje podczas zniżania wiropłata z dużą prędkością. Podczas niego kierunek strumienia powietrza przepływającego przez śmigłowirnik jest skierowany przeciwnie do kierunku prędkości indukowanej, czyli przyrostu pionowej składowej prędkości strumienia przepływającego przez śmigłowirnik.

Zjawisko autorotacji wirnika nośnego, lub śmigłowirnika w przypadku AW609, umożliwia bezpiecznie lądowanie w przypadku utraty mocy zespołu napędowego.

Próby autorotacji zmiennopłata AW609 realizowano od końca marca do 10 kwietnia br. w zakładach w Arlington, w stanie Teksas. Łącznie loty trwały 10 h. W ich trakcie wykonano ponad 70 cykli zmian położenia śmigłowirników z poziomego do pionowego, po uprzednim wyłączeniu zespołu napędowego. Nad przebiegiem badań czuwali inspektorzy FAA.

W grudniu ub. r. zakończono próby AW609, mające na celu rozszerzenie jego obwiedni obciążeń dopuszczalnych (Heli-Expo 2014: Postępy AW609, 2014-02-26).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra