Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Umowa z Eurocopterem podpisana

Strategia i polityka, 01 lipca 2008

W piątek minister zdrowia, pani Ewa Kopacz podpisała umowę z pełnomocnikiem Eurocoptera, Gérardem Pau o zakupie 23 śmigłowców EC-135 dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR).

Flota śmigłowców LPR składa się obecnie z sanitarek zabudowanych na Mi-2 (Mi-2 Plus) i jednego A109E Power. Od ubiegłej dekady śmigłowce są zaangażowane również w akcje ratownictwa drogowego z powietrza, zapewniając przewiezienie chorych do szpitali w mniej niż godzinę po wypadku / Zdjęcie: LPR

Kontrakt o wartości nieco ponad 495 mln zł (zobacz: Oferty na śmigłowce dla LPR otwarte), zobowiązuje niemiecko-francuskie konsorcjum do dostarczenia 23 śmigłowców EC-135 w wersji sanitarnej i symulatora lotów do 15 grudnia 2010, przy czym pierwsze egzemplarze mają trafić do Polski w ciągu 12-14 miesięcy.

Obsługę gwarancyjną (przez 2 lata) i pierwsze przeglądy ma realizować warszawska Heli Invest Sp. z o.o., wyłączny przedstawiciel Eurocoptera na Polskę. Przedsiębiorstwo dysponuje obecnie stacją obsługi śmigłowców EC-120 i EC-130.

Robert Gałązkowski, szef LPR, chce stworzyć własną stację obsługi, która po okresie gwarancyjnym byłaby w stanie serwisować śmigłowce we własnym zakresie. Jedynie remont główny, połączony prawdopodobnie z remontem silników, realizowany po ok. 3,5 tys. h lotu, przeprowadzony byłby poza granicami Polski.

Pozyskanie 23 nowych sanitarek pozwoli na zwiększenie liczby stacji LPR z 16 do 19. Dzięki temu dolot do chorych mógłby się odbywać w ciągu 20-25 minut. Zapas śmigłowców powinien wystarczyć do prowadzenia prac serwisowych czy szkolenia, bez naruszania sprawności systemu pomocy medycznej.

Osobnym problemem jest zagospodarowanie starych śmigłowców. Według Roberta Gałązkowskiego istnieje możliwość wykorzystania części maszyn, chociażby do celów szkolenia lotniczego, choć na razie brakuje jeszcze odpowiednich decyzji. Kontrakt na dostawę śmigłowców Eurocoptera odbywał się w atmosferze skandalu. Oferta WSK PZL Świdnik została odrzucona z powodu błahych wad formalnych, zaś Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) została opracowana w ten sposób, że preferowała EC135, kosztem konkurenta, AW109S Grand (zobacz: Układ Eurocoptera). Mimo protestów AgustyWestlanda i pozytywnych dlań orzeczeń różnych instytucji, ostatecznie w lutym 2008 Sąd Okręgowy w Warszawie orzekł prawomocnym wyrokiem, że wynik przetargu na śmigłowce dla LPR jest ważny (zobacz: Sąd uwzględnił odwołanie Eurocoptera), co otworzyło drogę do podpisania umowy. Pikanterii całej sprawie dodaje fakt czasowego zatrzymania byłego wiceministra zdrowia, Jarosława P. przez ABW w kwietniu, co było związane z podejrzeniem o korupcję w Instytucie Kardiologii im. Prymasa Tysiąclecia Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Wiceminister był później odpowiedzialny za przetarg na śmigłowce dla LPR (zobacz: Były wiceminister zdrowia aresztowany).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.