Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

ILA 2014: AISIS zamiast Euro Hawka

Lotnictwo wojskowe, 22 maja 2014

Niemiecki przedsiębiorstwo ESG proponuje nowy samolot rozpoznania radiowego i elektronicznego. Miałby on pełnić rolę analogiczną do bezzałogowca Euro Hawk, z którego zakupu Berlin zrezygnował.

Model odrzutowca klasy biznes Global 5000, z zabudowanym system rozpoznania radiowego i elektronicznego AISIS. Jest on proponowany Luftwaffe jako alternatywa dla bezzałogowca Euro Hawk / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

ESG opracowało projekt razem z Elta Systems - producentem zestawu wyposażenia rozpoznawczego AISIS. Jako nosiciel proponowany jest samolot klasy biznes Bombardier Global 5000. Z zewnątrz wyróżnia się on dwiema owiewkami - jedną pod nosową częścią kadłuba, gdzie znajdują się urządzenia rozpoznawcze i drugą, na grzbiecie, mieszczącą antenę łączności satelitarnej.

Model prezentowany na berlińskiej imprezie ma we wnętrzu 6 stacji operatorów wyposażenia. Jednak ich liczba może wynosić od 2 do 7, zależnie od potrzeb użytkownika.

Obecnie rząd w Berlinie rozważa różne opcje następców Euro Hawka, jednak nie wystosowano żadnego formalnego zapytania w tej sprawie (Niemcy zrezygnują z Euro Hawka?, 2013-05-16).  Jednak szef ESG, dr Ingo Eickmann poinformował, że propozycja przedsiębiorstwa spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony Luftwaffe (niemieckich wojsk lotniczych).  

Według niego główną zaletą AISIS jest długoletnie użytkowanie przez siły zbrojne Izraela. Dodatkowo Elta kończy obecnie proces certyfikacji Globala 5000 jako nosiciela wspomnianego wyposażenia, dla użytkownika, który chce pozostać anonimowy. Prowadzone są także rozmowy z niemieckimi władzami lotniczymi w sprawie uzyskania cywilnego certyfikatu typu, co umożliwiłoby szybkie przeprowadzenie analogicznego procesu przez wojsko.

Kolejnym ułatwieniem jest fakt, iż Global 5000 jest używany do transportu niemieckich VIP-ów, tak więc Lufwaffe ma już doświadczonych pilotów i personel obsługowy. W przypadku wyboru oferty przez Berlin, Elta odpowiadałaby za integrację AISIS, natomiast ESG - za proces certyfikacji, wprowadzenie do służby i wsparcie logistyczne eksploatacji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra