Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Słowacja poszukuje nowego sprzętu

Strategia i polityka, 28 maja 2014

Nasi południowi sąsiedzi zamierzają pozyskać nowe samoloty wielozadaniowe i szkolne oraz śmigłowce transportowe. Mówi się też o radarach obrony powietrznej i bojowych wozach piechoty.

Najprawdopodobniej słowackie MiGi-29 zostaną zastąpione przez Gripeny, wypożyczone od Szwedów / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Jednym z najbardziej kosztownych przedsięwzięć będzie zapewne wypożyczenie nowych samolotów wielozadaniowych, które zastąpią w służbie MiGi-29. Obecnie Vzdušné sily Ozbrojených síl Slovenskej republiky (wojska lotnicze Republiki Słowacji) dysponują zaledwie 4 MiGami-29AS i 2 MiGami-29UBS zdatnymi do lotu. Kontrakt na ich obsługę techniczną i wsparcie logistyczne przez producenta, RSK MiG, upływa za niespełna 2 lata, tak więc nowe samoloty powinny wejść do służby w 2016-2017.

Jak już wspominaliśmy na początku br. rząd w Bratysławie brał już pod uwagę możliwość leasingu Gripenów (Słowacja wypożyczy Gripeny?, 2014-01-09). Obecnie przedstawiciele sił zbrojnych Słowacji mówią, że takie rozwiązanie przyniosłoby wiele korzyści dzięki unifikacji floty z sąsiadami – Czechami i Węgrami. Pozwoliłoby to na wspólne zakupy uzbrojenia, realizację szkolenia i prowadzenie obsługi samolotów. Według tygodnika Jane’s Słowacy zamierzają wypożyczyć samoloty wielozadaniowe na okres 10-15 lat.

W planach jest też nabycie, razem z Czechami, nowych samolotów szkolenia zaawansowanego, które zastąpiłyby w służbie L-39 Albatros. Mają one zostać wycofane w 2019. Słowacja bierze również pod uwagę zastąpienie śmigłowców transportowych Mi-17 nowymi, nowoczesnymi konstrukcjami do końca 2020.

Obydwa kraje zamierzają również wspólnie zakupić nowe radary obrony powietrznej (OP). W lutym br. czeskie i słowackie przedsiębiorstwa utworzyły konsorcjum, którego celem jest opracowanie i produkcja nowego mobilnego radaru dla potrzeb OP obydwu państw. Do końca 2020 mają także zostać zamówione nowe bojowe wozy piechoty, w wersjach 4x4 i 8x8. Zastąpią one BVP-1 (IDEB 2012: Modernizacje BVP-1, 2012-05-04).

Nie wiadomo jednak, czy rząd w Bratysławie znajdzie fundusze na realizację wszystkich w/w przedsięwzięć. Na rok bieżący słowacki resort obrony otrzymał 0,99% PKB, czyli 725 mld UER (3,023 mld zł). Do końca 2018 kwota ta wzrosnąć ma do zaledwie 1,02% PKB, czyli według obecnych wskaźników będą to 734 mld EUR (3,705 mld zł). Co więcej, aż 85% słowackiego budżetu obronnego pochłaniają wydatki na personel, eksploatację i obsługę, a zaledwie 10% pozostaje na zakupy nowego sprzętu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.