Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kozak 4x4 dla Ukrainy

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 30 listopada 2014

Zakończyły się testy trzeciego prototypu ukraińskiego lekkiego pojazdu opancerzonego Kozak 4x4. Wóz ma trafić do sił zbrojnych tego państwa.

Trzeci prototyp wozu opancerzonego Kozak 4x4 zbudowana została na bazie ramy ciężarówki GAZ-66. Bardzo długa maska i nisko zawieszone progi będą ograniczały możliwości sprawnego poruszania się w terenie. Wyciągarka, będąca na wyposażeniu seryjnym będzie prawdopodobnie w częstym użyciu

Kozak to lekki pojazd opancerzony, opracowywany w 2008 przez ukraińskie przedsiębiorstwo Praktika. Miał on zastąpić przestarzałe samochody terenowe UAZ-469 i UAZ-3151. Prototyp powstał w 2009 i początkowo bazował na ramie oraz układzie napędowym i jezdnym IVECO Daily 4x4. Najnowszy egzemplarz skonstruowano w oparciu o ramę ciężarówki GAZ-66, powszechnie używanej w siłach zbrojnych Ukrainy. Dzięki temu koszt produkcji Kozaka będzie dużo niższy.

Ukraiński minister spraw wewnętrznych Arsen Awakow poinformował, że armia Ukrainy jest gotowa, aby zamówić pierwsze wozy wyprodukowane przez Prakitkę. Oświadczenie to nastąpiło po zakończeniu testów prototypowego Kozaka, które odbyły się w obecności przedstawicieli ukraińskiej armii, gwardii narodowej oraz straży granicznej (Nowe pojazdy ukraińskiej GN, 2014-11-25).

Dobrze widoczny niewielki prześwit pojazdu, prawdopodobnie spowodowany konstrukcją kadłuba w kształcie litery W

W środę 3 grudnia ma odbyć się spotkanie ukraińskich decydentów i przedstawicieli Praktiki. Mają być na nim omawiane kwestie dalszych prób, przeprowadzanych już w ukraińskich jednostkach wojskowych oraz dostaw pierwszej serii pojazdów.  Wojsko Ukrainy prawdopodobnie zamówi Kozaka we wszystkich dostępnych odmianach i z różnym uzbrojeniem.

Testowany 4x4 Kozak był pojazdem w wersji podstawowej, przystosowanym do przewozu do pięciu żołnierzy i niewielkiego ładunku. W ramach prób został ostrzelany pociskami kalibru 5,45 i 7,62 mm z broni strzeleckiej. Sprawdzano też jego możliwości jezdne. Według ukraińskich mediów, test został zakończony pozytywnie. Wynikiem testu jest lista uwag i poprawek, które mają zostać wprowadzone do egzemplarzy produkcyjnych.

Przeprowadzone testy odporności balistycznej pojazdu zakończyły się powodzeniem. Kozak był ostrzeliwany z odległości 50 m z karabinków kalibru 5,45 i 7,62 mm / Zdjęcia: ukraińskie MSW

W wersji podstawowej Kozak ma masę 5,5 t, długość 5,67 m, szerokość 2,2 m i wysokość 2,3 m. Napędza go 3-litrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny IVECO o mocy 176 KM. Moc jest przekazywana poprzez 6-biegową skrzynię manualną na wszystkie cztery koła. Opony wyposażone są we wkładki umożliwiające kontynuowanie jazdy po przebiciu. Prędkość maksymalna to 120 km/h, a zasięg 1000 km. Pojazd może pokonywać podjazdy o nachyleniu do 60% i brodzić do głębokości 1,5 m. Maksymalny przechył boczny wynosi 30%. Kozak pokonuje przeszkody pionowe do wysokości 0,30 m.

W wersji podstawowej pojazd ma możliwość transportu 5 osób z ładunkiem i może być używany do zadań patrolowych lub rozpoznawczych. Dostęp do wnętrza odbywa się przez dwie pary drzwi bocznych i tylna rampę. Pojazd może być uzbrojony w zamontowany na stropie 7,62- lub 12,7-mm karabin maszynowy, albo 30 lub 40-mm granatnik maszynowy.

Kozak w pierwszej wersji zbudowanej na ramie IVECO Daily 4x4. Widoczne zdecydowanie lepsze kąty natarcia, zejścia i przełamania / Zdjęcie: Praktika

Praktika planuje też produkcję dwudrzwiowej wersji, przewożącej do 10 osób, która może być również używana jako pojazd dowódczy lub karetka. Trzecim typem Kozaka, jest dwumiejscowy opancerzony pojazd logistyczny ze skrzynią transportową.

Nadwozie we wszystkich wariantach wykonane jest ze stali. Zgodnie z informacją producenta jest odporne a ogień z broni małokalibrowe i odłamki granatów. Zdolności przeciwwybuchowe zapewnia kadłub w kształcie litery W i siedzenia pochłaniające energię eksplozji. Kozak przystosowany jest przenoszenia pod śmigłowcem i przewożenia w ładowniach samolotów transportowych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.