Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dobre wyniki Pipera

Lotnictwo cywilne, 11 sierpnia 2008

Piper Aircraft opublikował dane, dotyczące sprzedaży w pierwszej połowie 2008. Przedsiębiorstwu udało się zwiększyć ją o 13%, mimo załamania amerykańskiego rynku samolotów tłokowych.

Piper Matrix (PA46-R350-T) należy do najlepiej sprzedających się modeli przedsiębiorstwa. Ta zubożona nieco wersja Mirage (brak kabiny ciśnieniowej), jest dostępna dla klientów od niecałego roku. Samolot zapewnia pilotowi i 5 pasażerom komfortowe warunki podróżowania za jedynie 750 tys. USD w wersji podstawowej. Silnik Lycoming TI0-540-AE2A z doładowaniem o mocy 350 KM zapewnia osiągnięcie maksymalnej prędkości przelotowej 350 km/h, na wysokości 3000 m i ok. 400 km/h, na wysokości 7600 m. W tej drugiej sytuacji pasażerowie zmuszeni są jednak do użycia wbudowanej instalacji tlenowej / Zdjęcie: Piper Aircraft

Piper oferuje obecnie 9 typów samolotów śmigłowych, przeznaczonych dla 4-6 pasażerów. Od lekkich maszyn treningowych z małymi silnikami tłokowymi (Warrior III, Arrow, Seminole), przez większe samoloty turystyczne (Archer III, Seneca V), także z jednostkami napędowymi z turbodoładowaniem (Saratoga II TC, Matrix, Mirage), po turbośmigłowe maszyny dyspozycyjne (Meridian). W ubiegłym roku amerykański producent dostarczył klientom 221 samolotów i zanotował obrót w wysokości 170 mln USD.

W pierwszej połowie tego roku Piper wyprodukował 118 samolotów o łącznej wartości prawie 93 mln USD. W analogicznym okresie 2007 roku liczby te wynosiły odpowiednio 104 egz. i 79 mln USD.

Wynik ten jest o tyle imponujący, że sprzedaż samolotów tłokowych w USA spadła w pierwszych miesiącach bieżącego roku aż o 18%. Tymczasem Piper sprzedał 98 samolotów tego typu, notując wzrost o 16%. Najlepiej sprzedawały się samoloty rodziny PA-46: Meridian, Matrix i Mirage. Ten pierwszy jest jedynym w ofercie luksusowym samolotem z silnikiem turbośmigłowym. Do tej pory dostarczono go 20 klientom, a do końca roku planuje się dostawy kolejnych 33 egz.

Pozytywnie rozwija się również infrastruktura przedsiębiorstwa. Jego zarząd poinformował o usunięciu ostatnich pozostałości po stratach, jakie zanotowano w wyniku uszkodzenia kilku obiektów w czasie huraganów 2004. Ostatnio podpisano również umowę z lokalnymi władzami o wspólnym rozwoju kolejnych obiektów o łącznej wartości ok. 33 mln USD.

Dobre wyniki mają swoje źródło w zawartych już umowach. Istotne zmniejszenie zainteresowania odbiorców samolotami tłokowymi rodzi jednak obawy o długofalową kondycję przedsiębiorstwa. Dlatego Piper zdecydował się na rozwój pierwszego w historii samolotu odrzutowego (zobacz: Oblot PiperJeta), który ma poszerzyć ofertę producenta od 2011.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.