Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Finlandia wybierze Gripena?

Lotnictwo wojskowe, 07 kwietnia 2015

Szwedzka prasa donosi, że Gripen ma największe szanse na zastąpienie w służbie fińskich F-18. Sami zainteresowani dementują informację.

Według nieoficjalnych doniesień najpoważniejszym kandydatem na następcę Hornetów (na zdjęciu) używanych przez wojska lotnicze Finlandii jest Gripen NG. Wybór szwedzkiej oferty zapewniłby jeszcze ściślejszą współpracę resortów obrony obydwu krajów skandynawskich / Zdjęcie: MO Finlandii

Ministrowie obrony Finlandii i Szwecji, Carl Haglund i Peter Hultqvist zadeklarowali niedawno, że obydwa kraje powinny zacieśnić współpracę w dziedzinie obronności. Jednym z elementów ma być wspólne prowadzenie operacji lotniczych przez Ilmavoimat i Flygvapnet oraz umożliwienie wzajemnego korzystania z baz lotniczych na terenie obydwu krajów.

Jesienią ub. r. rząd w Helsinkach rozpoczął proces poszukiwania następców samolotów wielozadaniowych F-18 Hornet (Finlandia poszukuje następców Hornetów, 2014-10-20). Jak donosi szwedzki dziennik Dagens Industri, najpoważniejszym kandydatem do zwycięstwa jest Saab Gripen NG (Ostatni Gripen C dla Szwecji, 2015-03-27). Minister Haglund zaprzecza tym pogłoskom, mówiąc, że szwedzki samolot nie ma specjalnego statusu w przetargu na następców Hornetów.

Na początku kwietnia rząd w Sztokholmie zezwolił na przekazanie Finom tajnych informacji dotyczących zdolności bojowych samolotu wielozadaniowego Gripen NG. Zakup szwedzkich samolotów ma dwie podstawowe zalety – interoperacyjność wojsk lotniczych obydwu krajów, a przede wszystkim rozwiązanie problemów logistycznych, związanych z przeglądami, naprawami i czasem dostawy części zamiennych.

Także inni konkurenci nie zasypiają gruszek w popiele. Pod koniec marca głównodowodzący Ilmavoimat gen. Jarmo Lindberg odwiedził Base Aérienne 113 Saint-Dizier, gdzie odbył lot w kabinie francuskiego Dassault Rafale B (Kilka szczegółów egipskiej transakcji , 2015-03-16).

Finowie przywiązują też dużą wagę do własności stealth, jakimi mają dysponować następcy Hornetów. Z tego powodu pod uwagę brany jest Lockheed Martin F-35A Lightning II (Pierwszy F-35A dla Włoch, 2015-03-13). Co ciekawe, Helsinki wykluczają z rozgrywki Eurofightera, ze względu na zbyt wysoką cenę (nieoficjalnie wiadomo, że jest ona porównywalna z ceną Rafale, Typhoony przybyły na Red Flag, 2015-01-15).

Raport dotyczący możliwości pozyskania następców samolotów bojowych F-18 Hornet używanych obecnie przez Ilmavoimat ma być przedstawiony ministrowi obrony w maju br. Jednak ostateczna decyzja podjęta zostanie przez członków nowego rządu na początku lat 2020. Koszt zakupu nowych fińskich wielozadaniowych samolotów bojowych szacowany jest na 6 mld euro (24,4 mld zł).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.