Szwedzka prasa donosi, że Gripen ma największe szanse na zastąpienie w służbie fińskich F-18. Sami zainteresowani dementują informację.
Ministrowie obrony Finlandii i Szwecji, Carl Haglund i Peter Hultqvist zadeklarowali niedawno, że obydwa kraje powinny zacieśnić współpracę w dziedzinie obronności. Jednym z elementów ma być wspólne prowadzenie operacji lotniczych przez Ilmavoimat i Flygvapnet oraz umożliwienie wzajemnego korzystania z baz lotniczych na terenie obydwu krajów.
Jesienią ub. r. rząd w Helsinkach rozpoczął proces poszukiwania następców samolotów wielozadaniowych F-18 Hornet (Finlandia poszukuje następców Hornetów, 2014-10-20). Jak donosi szwedzki dziennik Dagens Industri, najpoważniejszym kandydatem do zwycięstwa jest Saab Gripen NG (Ostatni Gripen C dla Szwecji, 2015-03-27). Minister Haglund zaprzecza tym pogłoskom, mówiąc, że szwedzki samolot nie ma specjalnego statusu w przetargu na następców Hornetów.
Na początku kwietnia rząd w Sztokholmie zezwolił na przekazanie Finom tajnych informacji dotyczących zdolności bojowych samolotu wielozadaniowego Gripen NG. Zakup szwedzkich samolotów ma dwie podstawowe zalety – interoperacyjność wojsk lotniczych obydwu krajów, a przede wszystkim rozwiązanie problemów logistycznych, związanych z przeglądami, naprawami i czasem dostawy części zamiennych.
Także inni konkurenci nie zasypiają gruszek w popiele. Pod koniec marca głównodowodzący Ilmavoimat gen. Jarmo Lindberg odwiedził Base Aérienne 113 Saint-Dizier, gdzie odbył lot w kabinie francuskiego Dassault Rafale B (Kilka szczegółów egipskiej transakcji , 2015-03-16).
Finowie przywiązują też dużą wagę do własności stealth, jakimi mają dysponować następcy Hornetów. Z tego powodu pod uwagę brany jest Lockheed Martin F-35A Lightning II (Pierwszy F-35A dla Włoch, 2015-03-13). Co ciekawe, Helsinki wykluczają z rozgrywki Eurofightera, ze względu na zbyt wysoką cenę (nieoficjalnie wiadomo, że jest ona porównywalna z ceną Rafale, Typhoony przybyły na Red Flag, 2015-01-15).
Raport dotyczący możliwości pozyskania następców samolotów bojowych F-18 Hornet używanych obecnie przez Ilmavoimat ma być przedstawiony ministrowi obrony w maju br. Jednak ostateczna decyzja podjęta zostanie przez członków nowego rządu na początku lat 2020. Koszt zakupu nowych fińskich wielozadaniowych samolotów bojowych szacowany jest na 6 mld euro (24,4 mld zł).