Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wznowienie produkcji K-MAX

Lotnictwo cywilne, 05 czerwca 2015

Kaman ogłosił wznowienie produkcji śmigłowców K-MAX.

Pierwsze nowo wyprodukowane śmigłowce K-MAX mają trafić do użytkowników na początku 2017 / Zdjęcie: Kaman

Dzisiaj przedsiębiorstwo Kaman Aerospace z USA anonsowało wznowienie produkcji cywilnych śmigłowców transportowych K-MAX. Pierwsze z nich mają trafić do użytkowników na początku 2017. Wiropłaty będą wytwarzane w zakładach w Jacksonville na Florydzie i Bloomfield w stanie Connecticut.

K-MAX jest dwuwirnikowym wiropłatem skonstruowanym w najrzadziej spotykanym układzie z krzyżującymi się wirnikami nośnymi (tzw. układzie Flettnera). Konstrukcję kadłuba zoptymalizowano tak, aby charakteryzował się jak najmniejszym oporem aerodynamicznym Niewielkie gabaryty i zwarta konstrukcja śmigłowca – jego długość wynosi 12,7 m, a wysokość do głowic wirników 4,1 m – pozwalają na operowanie z lądowisk o niewielkiej powierzchni.

Co najważniejsze, inżynierom Kamana udało się uzyskać niespotykaną dotąd relację masy użytecznej (3109 kg) do maksymalnej masy startowej śmigłowca (5443 kg), wynoszącą 57 %. Dla większości śmigłowców wartość ta wynosi około 35 %. Masa własna konstrukcji to 2334 kg.

K-MAX może także przenosić na haku podkadłubowym, przy temperaturze otoczenia wynoszącej 42 ºC, ładunki o masie 2772 kg, czyli 51 % maksymalnej masy startowej. Zbiorniki paliwa mieszczą 865 l nafty. Zasięg K-MAXa z ładunkiem 2376 kg to 278 km.

Prędkość maksymalna rozwijana przez wiropłat bez ładunku na haku podkadłubowym to 185 km/h, a z ładunkiem na haku podkadłubowym – 148 km/h. Pułap praktyczny wynosi 4570 m, pułap obliczeniowy z wpływem ziemi (IGE) to 9750 m, a pułap obliczeniowy bez wpływu ziemi (OGE) – 8230 m.

Kilka lat temu możliwościami wiropłata w wersji bezzałogowej zainteresowało się wojsko. Po pierwszych doświadczeniach operacyjnych w Afganistanie możliwości K-MAXa są sukcesywnie zwiększane (K-MAX w misji CASEVAC, 2015-04-30).

Łącznie wyprodukowano 38 K-MAXów, z których obecnie eksploatowanych jest 25. Śmigłowce są używane w obydwu Amerykach, Europie i Azji do transportu drewna, gaszenia pożarów, budowy wysokościowych konstrukcji stalowych i na platformach wiertniczych.

Użytkownikami nowo wyprodukowanych wiropłatów będą Rotex Helicopter ze Szwajcarii, które zamierza przy ich użyciu świadczyć usługi w lasach Szwajcarii, Liechtensteinu, Austrii i Niemiec oraz Helicopter Express z USA. Producent szacuje, że zyski ze sprzedaży K-MAXów, przy wytwarzaniu 10 śmigłowców rocznie, wyniosą 75-85 mln USD (277-314 mln zł).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.