Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Francuskie testy PW1000G

Lotnictwo cywilne, 15 października 2008

Wczoraj w Tuluzie odbył się pierwszy z serii testowych lotów Airbusa A340-600, wyposażonego w silnik Pratt & Whitney PurePower PW1000G, który będzie służył do napędu samolotów regionalnych nowej generacji.

Testowy A340-600 w czasie kołowania przed startem do pierwszego lotu z zamontowanym silnikiem PW1000G, który - przeznaczony dla samolotów regionalnych - charakteryzuje się mniejszymi wymiarami, niż oryginalne jednostki napędowe

PW1000G to nowoczesny, dwuprzepływowy silnik turbowentylatorowy. Wywodzi się z PW6000, a prace nad nową konstrukcją rozpoczęto w 1998 i prowadzono je przy udziale niemieckiej MTU Aero Engines. Producent twierdzi, że będzie ona zużywać o 10-15% mniej paliwa, w stosunku do silników starszej generacji. Ma być również cichsza.

Wszystko z powodu jeszcze większej różnicy prędkości obrotowej pomiędzy łopatami sprężarki nisko i wysokociśnieniowej, niż w klasycznych silnikach dwuprzepływowych. To z kolei zostało osiągnięte dzięki zastosowaniu przekładni. Podobne rozwiązanie zostało zastosowane w powszechnie wykorzystywanym Honeywellu TFE731.

Silnik przeszedł już w maju i czerwcu ponad 250 h prób naziemnych, a w sierpniu był testowany w 12 lotach - w łącznym wymiarze 45 h - pod skrzydłem doświadczalnego B747, samolotu, należącego do Pratt & Whitney.

Przekrój silnika. Za dużymi łopatami wentylatora umieszczono stosunkowo małą przekładnię, umożliwiającą zwiększenie różnicy prędkości obrotowej między sprężarką niskiego i wysokiego ciśnienia. Część powietrza przyspieszanego przez wentylator, nie trafia do sprężarek, a bezpośrednio za silnik, działając podobnie, jak w przypadku silników śmigłowych - identycznie jak w pozostałych silnikach dwuprzepływowych

Wczorajszy lot A340-600 był pierwszym, realizowanym przez częściowo zewnętrzną ekipę, samolotem zupełnie innego producenta. Airbus zgodził się bowiem na serię testów, licząc, że silnik może zostać wykorzystany w najlżejszych modelach wytwórni. Program prób obejmie 75 h lotu, koncentrując się na badaniu osiągów silnika i poziomu hałasu.

Pratt & Whitney zamierza stworzyć całą rodzinę silników, wywodzących się z PW1000G. Natomiast podstawowa jednostka napędowa została już wybrana przez Mitsubishi i Bombardiera, dla Regional Jeta (zobacz: Oficjalna inauguracja programu MRJ) i samolotów CSeries (zobacz: Początek sprzedaży Bombardierów C). Oba modele mają wejść do służby w 2013.

PW1000G jeszcze w macierzystych zakładach, w czasie prób z maja i czerwca 2008 / Zdjęcia i rysunek: Pratt & Whitney


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.