Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Próby V-22 do transportu zaopatrzenia

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, 04 sierpnia 2016

Na pokładzie lotniskowca USS Carl Vinson prowadzone są próby użycia przemiennopłatów V-22 Osprey do transportu zaopatrzenia.  

MV-22 ze składu VMX-1 podczas prób na pokładzie lotniskowca USS Carl Vinson  / Zdjęcie: US Navy

22 lipca rozpoczęły się próby użycia przemiennopłatów MV-22 Osprey do transportu zaopatrzenia na lotniskowce (tzw. misji COD – Carrier Onboard Delivery), jako następców samolotów C-2A Greyhound. Realizowane są one na pokładzie USS Carl Vinson (CVN-70), na wodach Pacyfiku w pobliżu wybrzeży Kalifornii. W testach udział biorą 4 Ospreye – 3 ze składu Marine Helicopter Squadron 1 (HMX-1) z bazy Quantico i jeden z Marine Operational Test and Evaluation Squadron 1 (VMX-1) z Yuma Marine Corps Air Station (Osprey nie dla prezydenta, 2013-04-29).

Początkowo obawiano się, że gazy wylotowe z silników V-22 mogą uszkodzić nawierzchnię pokładu, jednak w trakcie prób teza ta nie potwierdziła się. Kolejnym potencjalnym problemem była siła strumienia zaśmigłowego, powstającego na łopatach śmigłowirników Ospreya. Badania pokazały, że jest ona porównywalna z efektem wywoływanym przez śmigłowiec CH-53.

Zaletą V-22 w porównaniu z C-2A jest nie tylko zdolność do pionowego startu i lądowania, ale także znacznie mniejsza ilość personelu – zaledwie 5 ludzi – potrzebnego do przemieszczenia go na pokładzie lotniskowca. W przypadku Greyhounda do wykonania takiej operacji koniecznych było 15-25 osób. Jednak Osprey nie może kołować po pokładzie ze złożonymi skrzydłami, ponieważ po zakończeniu składania skrzydeł i łopat śmigłowirników silniki są wyłączane.

W dodatku czas załadunku / wyładunku V-22 jest dłuższy w porównaniu z C-2A, ponieważ czynności te można wykonywać wyłącznie w miejscach lądowania / startu przemiennopłata, co wymaga zachowania specyficznych procedur bezpieczeństwa dotyczących ładunku i pasażerów. Mimo tego Osprey przebija poprzednika zdolnością wykonywania lotów w nocy i przewożenia ładunków na zawiesiu zewnętrznym.

Do 2 sierpnia 4 Ospreye operujące na pokładzie USS Carl Vinson wykonały 23 loty, przewożąc 598 osób i niemal 15 tys. kg ładunku. Wyniki prób posłużą m. in. do przeszkolenia grupy 77 lotników i techników, eksploatujących C-2A, którzy następnie rozpoczną loty w kabinach V-22 jako instruktorzy. Kurs rozpocznie się w październiku i potrwa do lutego 2017.

Zgłoszenie wstępnej zdolności operacyjnej pierwszych CMV-22 zaplanowano w roku budżetowym 2021, a pierwszą misję – w następnym roku fiskalnym. W odróżnieniu od MV-22B, przemiennopłaty bazujące na lotniskowcach US Navy zostaną wyposażone w zbiorniki paliwa o większej pojemności i radiostacje HF (Ospreye zastąpią Greyhoundy, 2015-01-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.