Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Super Pumy mogą wznowić loty

Lotnictwo cywilne, 07 października 2016

EASA tymczasowo zniosła zakaz wykonywania lotów przez śmigłowce Super Puma, nałożony po tegorocznej katastrofie.

Mimo zniesienia zakazu lotów przez EASA, śmigłowce z rodziny Super Puma, używane w Norwegii i W. Brytanii nadal pozostają uziemione / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Dzisiaj Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) tymczasowo zniosła zakaz wykonywania lotów przez śmigłowce rodziny Super Puma (EC225LP i AS332L2). Został on wprowadzony w życie 2 czerwca, po kwietniowej katastrofie jednego z wiropłatów eksploatowanych przez Statoil w Norwegii.

EASA wydała oświadczenie, w którym podaje, że dokładna przyczyna katastrofy wciąż nie jest znana. Najprawdopodobniej została ona spowodowana pęknięciami i odpryskiwaniem się materiału zewnętrznej bieżni łożyska koła obiegowego 2. stopnia przekładni głównej i propagacją pęknięć na wieniec koła, co spowodowało jego zniszczenie.

EASA zezwala na loty w/w typów wiropłatów pod warunkiem zabudowania tylko jednego typu przekładni głównej (Typu B), innego niż tego (Typu A), w jaki wyposażony był rozbity w kwietniu śmigłowiec, ze względu na jego większą niezawodność. Dodatkowo EASA nakazuje, aby przekładnie Typu B były wymieniane znacznie wcześniej – przed upływem połowy okresu, jaki obowiązywał dotychczas.

Zespoły te dostarczane są przez różnych producentów. Airbus Helicopters nie podał, który ma większą niezawodność, zaznaczając, że obydwa zostały skonstruowane i wyprodukowane zgodnie z wymaganiami.

Oprócz tego nakazuje się wykonywanie bardzo dokładnych przeglądów detektora opiłków w oleju codziennie lub po 10 h lotu (cokolwiek nastąpi jako pierwsze) i filtra oleju po każdych 10 h lotu. Wszystkie przekładnie główne, które były poddane obciążeniom innym niż wynikające ze standardowej eksploatacji (np. uderzenie pioruna czy wypadek drogowy podczas transportu), bez widocznych pęknięć, powinny zostać wycofane z eksploatacji. Norweska komicja badania wypadków SHT oświadczyła, że podczas transportu przekładni głównej śmigłowca rozbitego w kwietniu miał miejsce wypadek drogowy, ale nie miało to wpływu na katastrofę.

Mimo oświadczenia EASA, zarówno SHT, jak i brytyjskie CAA nie odwołały zakazu lotów Super Pum, oczekując na dalsze informacje związane z dochodzeniem w sprawie kwietniowej katastrofy (EASA uziemiła H225 i AS332, 2016-06-05).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.