14 grudnia przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i Zarządu Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice im. Jana Pawła II podpisali list intencyjny dotyczący współpracy mającej na celu uruchomienie na krakowskim lotnisku urządzeń GBAS (Ground Based Augmentation System).
System ten, wykorzystujący satelitarną technologię wspomagającą urządzenia służące do nawigacyjnej kontroli ruchu lotniczego, jest obecnie używany na niektórych dużych lotniskach w Stanach Zjednoczonych – np. w San Francisco – i w Europie, m.in. we Frankfurcie, Maladze, Bremie i Zurychu. W przyszłości GBAS może stać się alternatywą dla obecnie funkcjonujących systemów ILS, jednak w najbliższym czasie oba systemy mają działać równolegle, zapewniając szerszy dostęp przewoźników do lotnisk.
Pojedynczy GBAS umożliwia nie tylko równoczesne zapewnienie podejść do lądowania porównywalne z ILS na wszystkich kierunkach drogi startowej (w przypadku Balic 25 i 07), czy przenoszenie operacji lotniczych z określonej drogi startowej na inną bez konieczności instalowania dodatkowych urządzeń, ale przede wszystkim daje elastyczność w projektowaniu procedur dolotowych do lotniska. Pośrednio wprowadzenie nowej technologii ma wpłynąć na zmniejszenie zużycia paliwa przez linie lotnicze i projektowanie tras nad obszarami mniej zaludnionymi. Obecnie używane systemy GBAS odpowiadają ILS kategorii I, trwają jednak prace nad certyfikowaniem go do kategorii II.
W Krakowie z uwagi na planowaną budowę nowej drogi startowej, przy zachowaniu ciągłości funkcjonowania lotniska, GBAS ma ułatwić płynne przeniesienie operacji lotniczych z dotychczasowej drogi startowej na nową, ponieważ ten sam system będzie działał również na nowej drodze startowej (Nowa droga startowa w Balicach, 2016-05-25).
– Krakowskie lotnisko wspiera innowacyjne rozwiązania także w zakresie nawigacji lotniczej. GBAS jest systemem, który w przyszłości z dużym prawdopodobieństwem będzie stanowił podstawową pomoc nawigacyjną dla pilotów. Niemniej jednak na głównym kierunku nowej drogi startowej przewidujemy funkcjonowanie również systemu ILS, który jest obecnie podstawowym systemem nawigacji lotniczej – powiedział prezes zarządu MPL Kraków-Balice im. Jana Pawła II Radosław Włoszek.
– Polska Agencja Żeglugi Powietrznej aktywnie wspiera innowacyjne technologie w polskich portach lotniczych. Wdrożenie systemu oraz procedur operacyjnych opartych o GBAS jest elementem wspierającym rozwój krakowskiego lotniska, jednocześnie umożliwiając zdobywanie cennych doświadczeń przez PAŻP, przy okazji zacieśniając współpracę obu podmiotów. ILS i GBAS będą się uzupełniać, rolą PAŻP jest zapewnić bezpieczną i efektywną ich eksploatację – powiedział wiceprezes PAŻP ds. żeglugi powietrznej Robert Bogacki.
Obecnie lotnisko w Balicach jest wyposażone w pomoce nawigacyjne ILS, NDB, DVOR. Na głównym kierunku operacji lotniczych – 25 – działa system ILS kategorii I i system świateł podejścia ALPA-ATA kat. II z systemem lamp błyskowych. Oświetlenie na kierunku 07 to uproszczony system świateł podejścia do lądowania systemu IDMAN.
Na podstawie informacji Marcina Sigmunda